söndag 3 mars 2013

Barn och tonårskläder

Jag har ju alltid varit glad att jag kan sy mina barns kläder själv. I år är jag gladare än nånsin! Så här:
Stora Loppan och Mellanloppan har legat mitt på alla storlekskurvor. Lilla Loppan är lååång! Det betyder att till de två stora kunde vi utöver "standardutbudet" på småbarnsavdelningarna i butikerna också köpa tex Bamse- eller Fix-kläder på Lindex.

Medelsexåringen är stl 116, småbarnsavdelningen brukar gå till 122. Sen från 128 så är det samma avdelning upp till 170 (14-15 år). Har man då en lång 6-åring som kräver 128 (minst) tvingas man försöka hitta dessa kläder på tonårsavdelningen.

Jag vet inte hur det är med er, men jag tycker inte 6-åringar ska se ut som små mini-tonåringar. I år består dessutom tonårsmodet av skira material i oversizetröjor. Som gjort för att gunga och klättra i träd och klätterställningar i! Eller inte... Och bara enfärgade basplagg är kanske inte heller så kul.

Så här ser därför lilla Loppans vårgarderob ut:


Tights och pöstights, färgglada tröjor och tunikor med olika ärmlängder och -avslutningar.

Mer om de olika plaggen i kommande inlägg. Här och nu håller jag mig till det "politiska".

- Posted using BlogPress from my iPhone

7 kommentarer:

Susanne sa...

Vad fint!

Rostis sa...

Jättefint!!! har själv en 4 åring som drar 116 på väg till 122, så undrar var hon e som 6 åring?

Susanna sa...

Håller med dig! Barn ska vara barn och inte minitonåringar! Lilla loppan kommer vara så snygg och ha världens bästa lekkäder i vår!

Anonym sa...

Jättefina kläder
/Linda

Anonym sa...

Med långa,storvuxna barn som inte vill gå klädda i "tonårskläder" så har jag i flera år sytt det mesta till mina två flickor. Jag förstår precis vad du menar!

JuMel sa...

Härliga plagg du sytt! Hoppas Loppan är nöjd, men det måste hon vara med den gardroben :) Tycker inte att det är kul att köpa dessa tonårskläder ens till min 9-åring men hon älskar dem så vad ska man göra?! Man får vara glad så länge man får sy till sina barn, inser att det blir svårare och svårare ju äldre de blir...

Anne-Lie sa...

Härligt med kläder som är gjorda för barn, så dom slipper se ut som små tonåringar! Vad mycket fint du har sytt!