måndag 12 maj 2008

Klockarbarnstunika

Det blev visst lite av ett UFO (UnFinished Obejcts) det här... Jag hatar att sy i knappar, så det var där det stannade :( Men nu är den klar: Mönstret har Klockarbarn så frikostigt delat med sig av. TACK! Jag blev jättnöjd med både modellen och färgkombinationen. Garnet köpte jag på Syfestivalen. Tyvärr verkar den kanske vara lite trång under armarna, men Loppan är verligen inte sugen på att ha den på sig, så jag har inte kunnat prova den sedan den blev helt klar. Nu är hon iofs sjuk också, men ändå... Det blev så mycket garn över att jag bestämde mig för att tillverka en matchande solhatt... Alltså, jag och virkning. Det är inte en helt lyckad kombination. Jag har för det första börjat om ungefär förton gånger. Till slut lyckades jag få tag på ett mönster som var precis som jag ville ha den, så jag slapp försöka fixa till ett annat mönster. Jag är så ovan att virka, så det är jättesvårt. När jag stickar kan jag räkna ut hur det blir när jag läser beskrivningen, men det kan jag inte med virkning. För det andra så har jag svårt att se när jag ska göra smygmaskan som avslutar varje varv. Det gör att jag tydligen ökar en eller flera maskor per varv, även när jag inte tror att jag gör det. På bilden syns det ganska tydligt att skarven är vriden. Det ska den ju inte vara... När jag kommit ner en bit på den del som skulle vara utan ökningar tog jag in lite runt om, så den fick ju lite lustig form, men det syns inte så tydligt när den är på. Så, för det tredje, så blev ju inte brättet alls som det skulle! Det stod i beskrivningen att man skulle virka två fasta maskor i varje när man skulle börja på brättet och sen skulle man fortsätta med en fast maska i varje, så det gjorde jag. Men på bilden till beskrivningen är inte brättet alls så volangigt som mitt blev. Jag säger inte att det blev fel, men annorlunda blev det ju i alla fall. För det fjärde har jag faktiskt klurat ut picot-kanten alldeles själv, och det är jag väldigt nöjd med.

3 kommentarer:

Vindling sa...

Jättesöt! Både tunika och hatt. Har också samma problem som du när jag virkar, antar att det är öva och öva som gäller, är ganska ny på det där med virkning.

linnzan sa...

Vad söta de blev! Gillar speciellt hatten!

Anonym sa...

Jag tycker både hatten och tunikan blev kanon!! Jag gör samma sak som du när jag virkar. Ännu har jag inte klurat ut hur man ska göra för att det ska bli bra.
/Klockarbarn