fredag 25 juli 2008

3-årspresent

Ett fodral efter samma beskrivning som här. V för innehavarens förnamn, i flodhästtyget från IKEA. Själva påsen är sydd i det brunvita påslakanet jag fick från mamma, fast mönstret kom inte riktigt till sin rätt här. Dragkedjan har jag nog hittat på tradera, tror jag. Inuti döljer sig den egentliga presenten ;)

Bruna ugglor från Jofotex, brun interlocktrikå från samma ställe och televerksorange mudd från stans Ohlssons tyger och stuvar. Och så baksidan på fodralet. Mönstret är Chimpanzee-tröjan från Ottobre nr 1 2008. Riktigt snygg raglanskärning, tycker jag.

Man ska inte prova nya moment på saker man ska ge bort, men Yrväder hade gjort en bildserie på hur man syr ihop en raglantröja och där tipsade hon om att man kan sy ihop raglansömmarna aviga mot aviga och sen sticka ner sömsmånen mot ena plaggdelen så ser det ut som att man har en coverlock. Trots oprovat tips, var det ett alldeles för bra plagg att testa på, så jag gjorde det ändå. Det blev superbra! Tyvärr hade jag slarvat lite när jag ställde in overlocksömmen, så övre och undre gripartråden möttes inte alltid precis i kanten :( men det är nog bara jag som ser det... Det enda jag har att anföra emot detta förfaringssätt är att det innebär att man måste sy varannan söm inifrån och ut och varannan söm utifrån och in för att få det att se lika ut när man stickar ner sömsmånerna. Egentligen är det lite för stor risk för att det ska dra sig, när man syr så, men i trikå av bra kvalité kan det fungera.

Den lilla pojken fyller tre år i morgon, lördag, och eftersom vi ska nästan den vägen när vi drar iväg med husvagnen imorgon, har vi bestämt oss för att överlämna den personligen. De kommer bli förvånade! Hoppas de gillar tröjan också!

2 kommentarer:

Strömming sa...

Superfint! Jag har också provat att sy raglansömmarna på det sätt som Yrväder beskriver och fått det jättefint! et är toppen när man inte har någon fin maskin som syr dekorsömmar tycker jag, blev helt kär i tillvägagångsättet!

jessi sa...

Han måste ju ha blivit jätteglad för en sån fin tröja som man fick. Den är ju jättesöt ju:).

/ Jessica