torsdag 3 juni 2010

Hur man syr ett sprund med knäppning

Jag tycker att jag har kommit på ett bra sätt att sy knäppsprund, sk "farfarsknäppning", i olika bredder utan att behöva klippa ett kantigt U-format jack, som sen behöver stadgas med vlieseline etc. Så nu tänkte jag visa er det. Jag sydde sprundet på tre tröjor parallellt och de har olika bredd. Bilderna har jag tagit från den tröja som visade just det momentet bäst, så bli inte förvirrade om ni märker att det är olika plagg, för det är det således.

1. Börja med att göra ett jack mitt på framstycket rakt ner från halsringningen. Tänk på att det färdiga sprundet blir ca 1 cm längre än jacket du klipper nu.
2. Kanta sen halsringningen med muddrullå. Det tycker jag blir snyggast. Men det går ju att göra olika lösningar med muddkant också. (Och vi som använder kantbandare på en covermasking får ju då en muddrullå i ett moment)
3. Klipp två rektanglar. Jag använder samma muddväv som i kanten, i det här fallet från Ohlssons. Rektanglarna ska vara ca 5 cm längre än jacket och tre gånger bredden på det färdiga sprundet. Vill du ha en 3 cm bred sprundkant ska du alltså klippa rektangeln 9 cm bred. Stryk vlieseline på halva sprundkanten.

4. Nåla fast sprundkanterna räta mot räta mot tröjan, kant i kant vid jacket. Låt den delen med vlieseline vara närmast jacket. Sprundkanten ska både sticka ovanför halskanten och gå längre ner än sprundjackets botten.

 5. Sy fast med raksöm. Här är det viktigt att vara noga med sömsmånen. Den ska vara halva det färdiga sprundets bredd. Dvs om sprundet ska vara 3 cm, ska sömmen nu hamna 1 ½ cm från kanten. Sömmen ska sys ca 1 cm förbi jackets botten, längre än jacket alltså.

Som ni ser har jag en liten pryl under bakkanten på pressarfoten. Den följde med min Husqvarna när jag fick den och den använder jag jättemycket. Med den bakom blir pressarfoten rak och jag kan sy över en hög kant utan att det "tar emot". Jag syr ju alltså här från halsringningen och neråt och eftersom jag redan har kantat halsringningen, så är det en lite för hög kant jag ska över annars. Jag använder den här mycket till Babylocken också, ffa när jag syr en coversöm över tex sidsömmar, som när jag fållar.

6. Klipp nu två små jack, från det första jacket botten och ut mot där sömmen slutar. Klipp inte ända fram till sömmen. Jag försöker spara ca 2 mm.

7. Renklipp sedan sömsmånerna så att det är en knapp cm kvar. Spara den lilla spetsen i botten, klipp inte av den, alltså.
8. Nu kommer vi till det som är lite trixigt att beskriva både i ord och i bild... Sprundkanten (den svarta) ska nu vikas räta mot räta. Sömsmånen som du renklippte alldeles nyss ska vara utåt mot sprundkanten. Sömsmånen på andra sidan (till höger om nålen på bilden) ska ligga platt ut mot tröjan. Sy en raksöm, så att den fortsätter rakt ut från muddrullån, på sprundkantens kortsida.
9. Vänd sprundkanten rätt. Nu har du en sprundkant som blir en snygg och rak fortsättning på halskanten.

10. Nåla från rätsidan. Låt sömsmånerna ligga som i momenten tidigare, dvs den med vlieseline inuti sprundkanten, den utan platt mot tröjans avigsida.
11. Sy en raksöm exakt där sprundkanten möter själva tröjan. Nu syr du alltså fast den lösa delen av sprundkanten på baksidan.
Gör så här långt med båda sprundkanterna.

12. Nåla återigen från rätsidan, så att sprundkanterna ligger ovanpå varandra, som de ska göra när det är färdigt. Vik in den lilla spetsen längst ner i sprundbotten, så att den hamnar på avigsidan. Låt tröjan ligga plant.

13. Vik upp nederdelen av framstycket och sätt en nål genom den lilla spetsen och alla muddlagren.

14. Sy en raksom genom alla lager. Den ska gå mellan ändarna på de båda sömmarna du gjorde allra först. Här är det lite trixigt att få till det så att det inte blir några veck på framsidan, men med lite övning går det.
15. Nu är det bara knapparna kvar!



16. Det färdiga resultatet. Det här är två tröjor i stl 98 och 110 samt en body i 68. Alltihop är mina egna mönster. På den stora tröjan gjorde jag sprundet lite bredare, nästan 5 cm, och satte tre stora knappar och knapphåll. De mindre har smalare sprund och vanliga tryckknappar. Ett två cm brett sprund är ganska lagom till väldigt många storlekar och då behöver men inte klippa rent sömsmånerna. Det blir 1 cm på vardera sidan och det är ganska lagom.

Lycka till!

18 kommentarer:

RÄVENoRÄKAN sa...

Åh, vad du är duktig på att skriva beskrivningar! Jag har bara snabbskummat texten nu, men jag ska definitivt prova att göra ett sprund efter din förklaring och då blir det att lusläsa :-)

JuMel sa...

Superbra beskrivning! Mycket bättre än den jag hittade när jag gjorde mitt första och enda sprund... Får nog börja lägga in lite bra och ha länkar med tips och trix på min blogg så jag hittar alla bra instruktioner när jag behöver dem.

Fangoria sa...

Tack så mycket för beskrivningen, kommer säkert att använda dina tips!!! Är sugen på att prova farfarssprund...=)

Heilt spesiell sa...

Tusen takk for flott beskrivelse!!Må nok ta den frem og lese skikkelig og prøve om jeg får det til.

Karolina sa...

Tack så mycket för en bra beskrivning. Jag skulle nyss göra ett sprund med knäppning men la ner det. Nu får jag ta och ge mig på det igen!

Benglan sa...

Det där sättet tycker jag också är det bästa! Finns lite olika beskrivningar på hur man gör sprund i lite olika böcker, men jag brukar också göra så som du visade.

Linda sa...

kanon med en riktig beskrivning på "farfarsknäppning" :)
Men som du säger så är steg 8-10 svårt att förstå.
aah, nu fattade jag! tror jag...
(8) vik sprundtyget räta mot räta, sy raksöm över kortsidan och (9) vräng, då blir det som en (10) "påse" som man lägger om spundkanten.
Hur mycket ska man vika ihop (nr8)? spara en liten bit (0,5cm?) bredvid sömmen? eller syr man inte ända ut i kanten kanske?

Therese sa...

Vilken grym tutorial!! Stor eloge till dig. Den här hamnar bland mina "måste prova" saker =)

Hello sa...

Kul att ni gillar den!
Linda: Jag ska försöka förtydliga lite vid punkt 8-10. Man ska alltså vika den räta mot räta på mitten i 8:an. Iom att man viker sömsmånerna åt olika håll blir det en lagom kant på baksidan som man därmed syr fast med raksömmen.

alvinea sa...

Lysande beskrivning! Länkar till den i min blogg!

Linda sa...

ahaa, ja nu klarnar det :) man har en sömsmån på andra sidan där också, bra. annars hade nog risken varit att man sytt utan att sy fast baksidan. brukar hända mig jämt när jag tar för smal muddremsa ;)

Anonym sa...

Det här står på min lista sedan länge och nu finns det en Hello tutorial. Vad bra! Den funkar säkert superbt. Jag har för ont i halsen för att läsa igenom den noga men jag återkommer ;)

KlaramedK sa...

Suverän beskrivning, måste jag oxå länka till från min blogg!

KRUMELEJ sa...

Tack för en toppenbeskrivning och för att jag fick svar på vad "plastgrunkan" som du använder bakom pressarfoten skall användas till. Har en sådan jag med, men har inte vetat vad den skall vara till.

Marie sa...

Tack för en bra beskrivning. Tycker att denna typ av knäppning är jättefin men har länge dragit mig för att testa, men nu ser jag fram emot att testa! Tack!

marie

Tosing sa...

Tusen tack för en toppenbeskrivning!!!

Din morsa sa...

Tack för bra beskrivning! Men jag är nyfiken på hur knäppningen ser ut på avigan, alltså på tröjans insida. Viker du in sömsmånerna eller hur gör du för att få det snyggt?

Suss sa...

Det var ju du som hade gjort denna tut! Tittade på den innan sylanet och tänkte att "såhär borde jag ju gjort istället" för den där ottobrevarianten. Men men, nästa gång. :-)