fredag 20 juli 2012

Semesterresa del 2

Så ska då härligheten slaktas. Jag kan lova att det skar i hjärtat!! I måndags var vi ett gäng sytokar som träffades och sydde tillsammans. Att ha en heldag för sömnad kändes som ett lämpligt tillfälle att ta sig an detta jätteprojekt!

Här har jag precis lagt första snittet med saxen… Tittar man noga anar man ett svagt blått streck ovanför jacket. Jag mätte ut mitt bak både vid fållen och uppe vid bandet och drog ett streck med markeringspenna. Om man är lagom lätt på handen är det busenkelt att rita trådrakt, med rätt tryck följer pennan trådarna i tyget. Sen klippte jag ett jack och därefter klipptes fodret och kappan för sig. På livdelen kunde jag följa en söm mitt bak.

Efter ca två timmars klippande och sprättande hade jag fått loss kappans 24 delar från varandra… OBS! Det är bara halva kappan jag har slaktat. Andra halvan är kvar intakt att titta och mäta på.

Sen skulle alla delar förvandlas till mönsterdelar också. Jag ritar mina mönster på byggplast. Det var jag glad för nu. Jag la helt enkelt tygdelarna under plasten och ritade av. Då var det också lätt att få till alla markeringar och fickhål etc.

5 timmar tog det att klippa, sprätta, rita av, nåla på tyg och klippa ut. Då hade jag ändå glömt mellanlägget så alla de delarna var kvar. en tog det ytterligare en timma ca att skära, skarva och pressa snedslå… Gissa om jag var glad att jag kunde göra allt i ett svep!

Inga kommentarer: