lördag 21 juli 2012

Semesterresa del 3

Den här kappan syr jag i lakansväv. Jag har köpt det i en Facebook-grupp som heter Tygsamlarna, men nån nämnde att det hade funnits på Rusta. Vad vet jag? Meningen är att även denna toille ska gå att använda. Sen har jag ett UNDERBART tyg som jag ska sy den i. Men det kostar 1300 kr/m ungefär, så då måste tom jag göra en provsyning först :) Och jag har fyndat det till ett betydligt lägre pris, kan jag lugna den med som oroar sig för min ekonomi :)

Nu är det dags att sy! Jag börjar med detaljerna. Först fickorna.

Ficklocken kantade jag med snedslå direkt. De är dubbla med turkost tyg på baksidan (dumt – det lyser igenom, men det tänkte jag inte på från början). Då lärde jag mig att det är värt att sy ihop tyglagren med en stickning först. Sen gjorde jag saker och ting i lite fel ordning och det är ju dumt, så det skriver jag inte. Men det förklarar bilderna. Här nedan ser man båda framstyckena.

På det ena har jag sytt fast fickskylten och på den andra har jag också sytt fast ficklocket. Fel ordning! Så här ska man göra:

Markera var fickan ska sys på tyget. Lägg ficklocket med kanten mot markeringen. Sy fast.
Klipp upp tyget så att öppningen blir exakt lika stor som ficklocket är brett.
Lägg fickskylten (fastsydd på ena foderfickan) räta mot räta mot den andra kanten och sy fast. Vänd in på insidan.
Sy fast andra foderfickpåsen på lämpligt sätt (ok, lite internt, men jag har ju inte gjort det så jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det – en bättre beskrivning får komma när jag gör det på riktigt)

Här ser man foderfickpåsen med fickskylten från insidan.

Sy ihop foderpåsarna.
Fixa till rätsidan :) Jag sydde fast ficklocket mot framstycket, så det inte hänger och flärpar, med en raksöm i snedslåns stickning, en kort raksöm ut till kanten och sen en raksöm längs kanten tillbaka till där den är fastsydd. Därefter förstärkte jag fastsättningen med en träns över den korta raksömmen.

Tränsen syr jag med det jag tror heter satängsöm. Den ser ut så här på min maskin (söm nr 35, med den gröna 4:an på):

1 kommentar:

Sara sa...

Fint tyg det där också! Ska bli spännande att se det färdiga resultatet med det "riktiga" tyget sen. Tappade andan där en stund när jag såg meterpriset, men fick luft igen när jag läste fortsättningen. Phu!