lördag 2 februari 2008

Syverkstad

Det är ju lätt att tro att inget händer när bloggen verkar halvdöd, men vi har haft en förkyld liten loppa i veckan, så det har varit många omnattningar på kvällarna. Tiden där emellan har jag stickat och innan det är klart är det ju liksom inte mycket att visa. Idag har jag i alla fall ägnat mig åt lite syning igen. Vi ska ju ha 60-taslfest på jobbet och jag har fått svärmors gamla mönster och ska sy en av klänningarna därifrån. Mönstret har copyright från 1967. Om jag minns rätt sydde svärmor den här när hon skulle på svärfars systers bröllop. Kolla vilket underbart mönster!: Jag syr den korta klänningen med långa ärmar. Jag skulle kallat det för trumpetärmar, men i mönstret står det klockärmar. Någon skillnad?? Mönster från förr fanns ju bara i en storlek och det här mönstret är för övervidd 91 cm och jag har ca 94, så det blev ju lite tänk och pyssel innan jag var färdig till att klippa ut. Jag gick tom så långt att jag insåg att jag behöver sy ett provliv för att se om det skulle passa. Gissa om jag kände mig smart när jag kom på att jag kunde sy det av fodertyget, så behövde jag inte göra ytterligare ett om jag hade mätt rätt så det passade! Och det gjorde det. Passade alltså. Så då sydde jag raskt klart foderklänningen: Den har inga ärmar ännu, men det ska den få så småningom. Den sitter som en smäck! I mönstret ingick det 1,5 cm sömsmån, så jag gjorde helt enkelt så att jag använder den gamla klipplinjen som sylinje, så behövde jag inte rita om en massa mönster. Praktiskt och bra.

Här har jag då kommit så långt att jag lagt ut mönstret på klänningstyget. Det är verkligen odrygt med 90 cm bredd :( Jag trodde jag hade tagit i som bara den med längden på tyget, som jag fyndade på loppis förra helgen, men som ni ser gick det precis jämnt ut. Jag fick tom ta av lite på ärmarna, så de blir väl ännu mer trekvartsärmar nu, än vad de är på mönstret. Dessvärre har jag inte lyckats få ut kanten under bysten och kragen, för de ska klippas på skrå. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det ännu. En variant är att klippa dem av fodertyget. Det matchar snyggt. En annan att klippa ut dem rakt och skarva vid sidsömmarna. Det får jag grunna på lite.

Sen vaknade Loppan, så sen hann jag inte mer idag. Maken är nämligen i en närliggande stad och låter mellanbarnet träna gymnastik, så han kan inte ta hand om henne ;)

Till sist vill jag visa er alla tygprover jag fick från e-slöjd häromdagen. Hur ska man kunna välja av alla dessa underbara tyger?? Jag tror jag avvaktar och hoppas på att de är på Syfestivalen på Sollentunamässan, så kanske jag kan bestämma mig då.

Inga kommentarer: