fredag 30 oktober 2009

Volang med snurr och härlig tröja

Ända sedan vårvintern har jag haft det här setet i huvudet till min systerdotter som har den goda smaken att älska allt jag syr till henne. Men så började det bli varmare och volangkjol i velour kändes inte högaktuellt längre. Men nu var det dags: Alltså: Volangkjol i plommonlila velour från Jofotex. Tröja i helt fantastiskt vacker randig velour från MGtyger, köpt på symässan förra hösten. Volangkjolen har jag sytt mest på fri hand. Översta delen har lånat några linjer från kjolmönstret hos Meedom & Meedom 4-7 år för att bli lite formad. Sen har jag mätt nederkanten och multiplicerat med 1,5 och på så sätt fått längden på nästa våd och så har jag gjort sammalunda ytterligare en gång. Den är sydd med två rynktrådar i överdelen på varje våd, ihoprynkad och sen overlockad på plats. Det är rätt tradigt och hålla på med rynktrådar och ha sig, så det dröjer nog innan jag syr en ny volangkjol, men fin blev den och det verkar vara ett härligt snurr i den! Fållen sydde jag med rullfållen inställd på "lettuce edge" så den blir ännu volangigare än med enbart rullfållsinställningarna. Tröjan är som vanligt sydd efter Ottobre Creative Workshop 301, men eftersom velour inte är så där jättetöjbart så valde jag här modell B som är lite rakare och vidare. Ska bli spännande att se hur den sitter på. Mudden är från Stoff och stil. Som bekant är det ju i princip omöjligt att göra velour rättvisa på bild, men jag bjuder i alla fall på en närbild så ser ni den fina randningen. De smala ränderna är bruna.

6 kommentarer:

Ett Tu Tre sa...

Mm, vilken härlig volangkjol - att man kan göra en sån i velour har jag helt förträngt. Vilket mysigt set det blir med både kjol aoch tröja i velour, visst är det skönt att det är höst så man kan använda sina "mysiga" tyger?!

Beata sa...

En sådan kjol älskar nog de flesta små flickor. Jättefint set!

Heilt spesiell sa...

Nydelig og anderledes sett.Fantastisk den stripete velouren og fasongen på trøyen ser veldig bra ut.Må nok prøves en dag.

Fia sa...

Underbart...synd att du inte kan låna min rynkfot....vi har ju inte samma märke på maskiner...

Tack för fint erbjudande om maskin..och jag nappar nog om det drar ut på tiden med kniv(och du inte hunnit leverara)....jag dööör! Tur att vi varit bortresta nu i några dagar och att veckan som kommer innehåller mer jobb än vad dygnet har timmar..,.

Vindling sa...

Underbart set! Jag älskar den lila velouren från Jofotex, och som kjol i den modellen blev det underbart. Även tröjan är jättefin.

Malin Maria sa...

härlig kjol! och härliga färger!