lördag 20 mars 2010

Pjater - jåsa eller jåsa

Jag har en fantastiskt återkommande kund. Vi jobbar tillsammans och hon är mormor resp farmor till bärarna. Väldigt snäll mormor/farmor tycker jag!

Nu var det dags för flickan att fylla fem och vad passar bättre till en femåring som går på Pjaterna på förskolan än att få en alldeles egen pjat-tröja? När farmor slog på stort och stickade en tröja till samma lilla tjeja, så frågade farmor vilken färg det skulle vara. "Ja, du kan ta jåsa.... eller jåsa" svarade flickan. Givet var alltså jåsa ärmar och rygg. Glitter och glamour brukar inte slå fel till såna däringa jåsa små femåringar så elastiskt kantband i ärmar och hals samt rejält lockad rullfåll kändes som givna attribut.

Pirater och singeljersey (i en fantastisk kvalité - jag köpte på mig flera meter på Syfestivalen) från mjukatyger.se. Piraterna i design av Johanna Ahlard. Kantband från Bibbi.
Mönstret är mitt eget och storleken 128. Dessutom liiiite lite längre, så det nästan känns som en klänning nu, men förhoppningsvis funkar även nästa sommar.

5 kommentarer:

JuMel sa...

Vad fin den blev, kul med rosa till priaterna:) Undrade just när jag sydde min första rullfåll hur jag ska göra om jag vill att den ska "locka" sig mer...?

OttoPippi sa...

Härlig "pjat-tröja"!!!! :-)

Och himla härlig kund....! :-)

KlaramedK sa...

jättefin tröja!! återigen förundras jag över hur snyggt tyget blev i förädlad form...begrep mig inte riktigt på det enorma trycket tidigare!! :=)

verkligen kul med en stammis!!

LillaBarn sa...

Underbar... Vill också ha mer av det tyget!! Skulle just be dig om din email (min dator dog förra vackan, så nu använder jag mannens dator. Men på den kommer jag inte åt mina email...). Men sen kom jag ju på att du har din email på bloggen... Snacka om ärthjärna...

Ahlard sa...

Åh så kul, hade börjat sakna pjaterna lite:) Snyggt med det lilla extra i form av rullfåll och puff:)