tisdag 13 april 2010

En till prototyp

Men den här gången en mycket roligare! ;) Och enklare, visade det sig, även om det är en prototyp i ordets rätta bemärkelse.

Eftersom jag har svårt att få till svängarna runt flärparna i nederkanten på bodyn (även om det tar sig!), var jag i behov av ett bodymönster med så få såna som möjligt. Modellen med ett rakt framstycke och en längre bakflärp måste ju då blir bra (eller i alla fall bättre...)

Jag har ritat från grunden. I min mönsterkonstruktionspärm finns dock bara mått till strl 80 och detta är 74. Då gjorde jag en ny spalt där jag bara överförde måttskillnaderna neråt, sas. Dvs om bröstvidden ökar 6 cm från 80-86, då minskade jag den nu 6 cm. Men jag vågar inte gå ännu mer neråt i storlekarna på det viset, för jag känner mig osäker på om det funkar så proportionerligt hela vägen när det gäller små bebisar...? Så nu är jag endera i behov av någon som bekräftar att jag kan fortsätta räkna neråt, eller en måttabell för mindre storlekar än 80. Nån som har en på lager?

Nå, resultatet då:
Jag är ganska nöjd. Jag tycker den ser bred ut, så där har jag faktiskt redan smalnat lite. Annars är jag nöjd med modellen.

Detta var första gången jag sydde ett sånt här sprund. Jag har låtit kantbandet gå ut över sprundkanterna och sedan vikt in och sytt fast ändarna. Det blev halvbra. Nästa försök var tröjan i inlägget under, med en halsmudd i ovankanten. Det blev bättre, och nu har jag ytterligare en variant i tanken att testa på nästa plagg ;)

Jag testade också att skarva muddremsan. Det gick inte så bra. Det fastnade lite i apparaten vilket gjorde att bandet vek ut sig lite precis efter för att sen rätta till sig igen.

Och så testade jag att hålla emot med pincetten när jag kom till svängen. På provbiten blev det superbra, men på själva bodyn började jag visst peta för tidigt, så där fick sömmen sig en liten extra krok, kan man säga.

Så det här blev en prototyp på många sätt. Inte säljbar, men absolut användbar. Och inget barn har jag i rätt storlek, så jag la med den till den lille pojken nedan som i övermorgon får träffa sina svenska föräldrar och storasyster. Och så hoppas jag få en liten utvärdering tillbaka när han är i rätt storlek :)

Och så här på slutet påminner jag igen om min förfrågan efter måttabeller. Nån som vet? De som finns på tex Ellos hemsidor är för "torftiga" - det behövs fler mått för att konstruera mönster.

9 kommentarer:

JuMel sa...

Ser jättefin ut tycker jag, fint med sprundet! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mått...

Anonym sa...

tabellerna som är i ottobretidningarna är de oxå för torftiga kanske

Strömming sa...

Men du, hur snygg var inte den här!! WOW vilken schysst halsringning du fått till!!!! :D

Och tack! Jag ser fram emot paket!

Strömming sa...

Jag brukar nog minska ca 4 cm i omkrets på mindre storlekar.

Ingrid sa...

Jättesnygg modell!! Tyvärr har jag inga bra tips på mått. Ottobre har någon redan sagt... Lycka till!!

alvinea sa...

Ursnygg body, särskilt halsringningen och knäppningen i grenen!
När det gäller måttabeller kan du väl kika på ett mönster från ex Ottobre. Där kan du utläsa hur stora ökningar som görs mellan de olika storlekarna, det är ju de mått du behöver. Att sen deras modeller ofta är lite stora i storlekarna kan kvitta, du utgår ju från ditt eget grundmönster ändå. Och måtten i deras måttabeller tycker jag stämmer ganska väl överens med de barn jag har sytt till, även om Ottobres mönster som sagt ofta är rätt rymliga.
Hoppas du förstår hur jag menar!

Solveig Lövendahl sa...

Jag kan inte hjälpa dig, har löjligt nog fortfarande aldrig sytt en body! Din ser superfin ut, jag gillar verkligen både färgerna och farfarsringningen.

KlaramedK sa...

kan ju bara instämma med alla andra! Kalasfin body!

Helena - mamma till Alexander sa...

Otroligt vilka fina grejjer du syr! Vad kostar det att beställa från dig? En body tex?