fredag 30 mars 2012

Sew along del 6

Så har vi kommit till sista steget! Och jag lovar – efter det vi redan har arbetat oss igenom kommer det här gå lätt som en plätt! Lite tid tar det, för det är en del handsyende på slutet, men svårt är det inte!

Sy ihop foderväskan

Om du förarbetade del 6 med att göra väskinredning kanske dina delar ser ut så här:

På en av sidpanelerna har jag gjort ett dragkedjefack sytt på samma sätt som den stora ytterfickan här. Det är faktiskt sista dragkedjan från den konferensväska som fick sätta livet till i den förra väsk-sew alongen, så den var lång och bra och sömnaden gick helt problemfritt. Jag har valt ett gammalt påslakan som fodertyg och eftersom det är lite tunt så har jag förstärkt både foderdelen och fickpåsen med mellanlägg.

Nu syr vi! I princip är det lika som med yttertyget, bara lättare!

1) Nåla “Top Panel” räta mot räta längs den raka kanten. Markera 15 cm från varje ytterkant. Det syns dåligt på det här tyget, men pennorna visar var markeringarna är.


2) Sy ihop med raksöm och 2,5 cm sömsmån från kanten och upp till markeringen. Den här gången lämnar du öppet vid dragkedjan.

3) Pressa isär sömsmånerna och vik och pressa också in sömsmånerna längs öppningen.


4) Sy ihop botten med “Top Panel” längs kortsidorna. Här kan det vara läge att mäta lite. Om allt har passat och du inte behövde göra några justeringar av omkretsen på den här delen när du sydde i yttertyget, ska du enligt beskrivningen använda drygt 1,5 cm sömsmån. Om du var tvungen att göra justeringar för att få den här delen i yttertyg att komma runt sidpanelen, behöver du göra motsvarande justering här, annars blir fodret för stort. Jag tog ett måttband och mätte runt inuti väskan och använde sen 3 cm sömsmån. Det blev perfekt för min väska!

5) Sy fast botten och “Top Panel” på samma sätt som du gjorde med yttertyget. Börja med att mäta ut mittarna och nåla fast dem. Nåla sedan hela vägen runt och sy ihop med drygt 1,5 cm sömsmån. Du ska alltså använda bredare sömsmån på fodret än du gjorde på ytterväskan för att inte fodret ska bli för stort och bylsigt inuti.

Jag antar att ni inte får några veck här heller, men jag fick det. Vid svängarna i överkanten blev det liksom bara lite rynk, ungefär som när man syr hållningstrådar när man syr i en ärm i ett vävt tyg, så det tyckte jag bara blev snyggt, faktiskt.


I de nedre hörnen blev det ett tydligare veck, men jag bestämde mig för att leva med det. Vem kommer dyka ner där och se det? Inte ens jag kommer komma ihåg det när jag väl börjar använda väskan :)

Montera fodret i väskan

1) Först utrustar vi oss med rätt verktyg:
  • Smidig sax (Fiskars softtouch – rekommenderas! Tygsaxen är ännu bättre!)
  • Sytråd
  • Synålar (det är de som är i mormors fina magnecylask från apoteket i Delsbo!)
  • Fingerborg!!! Den kommer du vara glad för så småningom…
Jag har valt att sy med dubbel tråd. Då slipper jag tänka på att hålla på rätt sätt så att inte tråden åker ur nålsögat och jag behöver bara sy hälften så många stygn :)


2) Sen tar vi den här sladdriga lilla högen och pular ner i ytterväskan. Ytterväskan ska vara rättvänd och foderväskan ska ha avigsidan utåt. När vi sen pular ner foderväskan i ytterväskan kommer de aviga mot aviga och det blir så snyggt, så snyggt!

Börja med att sätta hörnen på rätt ställe och släta ut foderbotten så den ligger slätt mot yttertygsbotten. Fäst gärna med några nålar så det inte glider runt, för nu ska vi bylsa lite.

3) Näst fast fodret mot yttertyget genom att på sex ställen runt botten, ett i varje hörn och ett på varje långsida, sy några stygn i sömsmånerna. För ner handen mellan foderväskan och yttertygsväskan för att göra detta:

Går det att se? Här är jag alltså mitt på ena långsidan. Man ser avigan på fodret och mellanlägget som sitter på avigan på yttertyget och nålen går genom fodrets sömsmån och yttertygets sömsmån mellan sidpanel och botten.

Det finns lite olika skolor på det där med att fästa trådar vid handsömnad. Lika onojjig som jag är när det gäller risken för att overlocksömmar går upp, lika nojjig är jag när det gäller fästning när jag syr för hand, så jag syr alltid en knut genom att föra nål och tråd genom öglan som blir, när jag syr sista stygnet.

Ser ni nålen? Den pekar uppåt inuti öglan som är delvis över mina fingrar.

För att nästa fast i hörnen gjorde jag så här:
Jag förde ner handen inuti foderväskan, slätade ut botten och nöp ett stadigt tag om foder och yttertyg (man känner passpoalen lätt) och vrängde sen delvis väskan, så att hörnet “kom upp i ljuset”. Då gick det lätt att sy i båda sömsmånerna sen:


4) Följ sen med handen inuti fodret upp längs alla fyra hörnen och näst fast ungefär mitt på på höjden. Hängde ni med på den? Strax ovanför där blixtlåset slutar. Alltså ovanför när väskan står på botten.
Nu ska alltså fodret vara fastnäst på 10 ställen mot yttertyget. Nere i varje hörn (4 st), mitt på bottens långsida (2 st), mitt på på höjden i varje hörn (4 st).

Sen gäller det att fylla på utrustningen för nu blir det en del handsömnad! Viktig här för mig var detta:

  • En skön sittplats – min nya fina Lamino som jag fick när jag fyllde i vintras var perfekt!
  • En varm filt – denna budgetvariant på flätstickad filt är fyra halsdukar köpta på REA på Indiska som jag virkade ihop med fasta maskor till en underbar filt.
  • En stor kanna te – här i loppisfyndet Terma av Stig Lindberg, ritad till H55 och därmed jämnårig med vårt hus.
  • Härliga temuggen med får på från fina keramikerna Charlotte på Minimalen i Tofta strax söder om Visby.
  • Allt serverat på brickbordet från Designtorget som jag också fick när jag fyllde.
  • Ett lagom intressant program på TV. Project Runway kräver egentligen lite för mycket uppmärksamhet, men jag hann ena sidan den kvällen i alla fall :)
Allt på plats för en helkväll eller två, alltså! Nu kör vi!

5) Nåla fast den invikta kanten på fodrets öppning för dragkedjan längs med dragkedjan. Nåla kanten på fodret så att det precis täcker sömmen du har sytt fast dragkedjan med.
(Här ser ni lite mer av den stickade filten)

Jag syr så här, då blir det helt osynligt:

Ett stygn i viken på fodret, 2-3 mm långt.

Ett lika långt stygn i dragkedjan.
För att det ska bli osynligt ska det här stygnet börja exakt där stygnet i fodret slutar. Nästa stygn i fodret ska då börja exakt där stygnet i dragkedjan slutar. Sen är det bara att fortsätta så längs ena sidan…

… och sen nåla och sy likadant längs andra sidan!

Och simsalabim var det klart! Det är då man upptäcker att man glömt sy på Hello-lappen på en av fickorna innan man sydde på fickorna. Så då får det bli lite handsömnad till. Eller inte. Vi får se :)

Nu har vi ju en del kvar att sy, egentligen. Det är en styv lös botten som man klär med fodertyg och lägger lös inuti väskan. Jag har ännu inte hittat nåt bra att få till styvheten med, så jag kör utan så länge. Dock har jag lite planer så jag återkommer om och när jag får till det.

Fantastiskt bra jobbat av oss att komma ända hit, tycker jag! När alla börjar bli färdiga gör vi en härlig väskkavalkad och blir alldeles avundsjuka över de andras fina väskor och blir då samtidigt sugna på att göra en till i en annan variant själva! Jag är har redan flera stycken planerade i huvudet! Vi får se vad det blir.

3 kommentarer:

Karin sa...

Fantastiskt bra beskrivet. Jag kanske kan bli klar idag!

Liten tös sa...

Helt suveränt beskrivet! En fröjd att följa din beskrivning. Jag har lite lite kvar nu, är på steg 5 i "Montera fodret i väskan". Fodret är fastnålat men sömnaden får vänta till kvällens tv-tittande! Har lite annat att pyssla med under dagen, men redan nu känns det så bra! Vill ha klart väskan nu!

Liten tös sa...

Jag är klar! Jag är så nöjd! Tack för tipset med osynlig handsömnad. Det var betydligt smidigare än vad jag brukar ge mig i kast på! Bild på fb kommer snart och ett förhoppningsvis snart på bloggen också!