fredag 3 april 2009

Till en ännu ofödd

En kollega är idag hemma på sin första lediga dag i väntan på bebis som ska komma när som helst. Det är så sällan man har anledning att sy så pyttiga plagg, så jag var bara tvungen att knåpa ihop en liten body. Mönstret är en omgjord omlottbody stl 62 från ett Ottobrenr, samma som båda här. Tyget är det turkosa flodhästtyget från Jofotex. Mudden köpte jag från Blötbergsboden på symässan i höstas. Den lilla kassen fick bli "paket" och kan förmodligen återanvändas av den blivande storasystern :) Hon är ett halvår yngre än Loppan och med tanke på hur välprovad kassen blev här, så kommer den bli välanvänd. Den är sydd av vaxduk från Åhlens. Det var faktiskt ett litet elände att sy denna - mudden töjde sig nåt förskräckligt, så jag har faktiskt sytt om halsringingen två gånger. För att undvika det drog jag som en liten galning när jag sydde fast muddrullån runt benöppningarna, med påföljd att det blev lite bubbligt istället. Nu tycker jag inte att det gör något, för effekten blev lite att den liksom formade sig efter en blöjbak och det kan ju inte vara fel. "Kostnaden" blev att jag bad den blivande mamman sätta upp en reklamskylt för smartamammor.se nästa gång hon är på MVC eller BVC och det skulle hon göra. För att inte halsöppningen skulle bli för liten nu när jag tog bort omlotten gjorde jag ett sprund i ena raglanskärningen och knäppte med en ganska stor, men mjukt rundad knapp. Jag tycker det blev jättesnyggt och hoppas att det funkar och inte skaver på den lilla mjuka goa halsen. Jag får be om en utvärdering sen.

8 kommentarer:

Kaja sa...

Jättesöt! Kul med pyttisplagg!

jessi sa...

Den var jättesöt:), snygga färger också.

Heilt spesiell sa...

Knallsøt body.Lekkert med gul ribb til.

eta sa...

Hej Helen!
Milda makter vilka fina kläder du syr!! Detta ska visas för farmor!

Älskade Hjärtegryn ® sa...

underbar body snygg färgkombo

Cissi sa...

snygg body :) jag blir sugen på att ta fram symaskinen å sy en vaxduks väska! :D

Strömming sa...

Tjusigt! Väldigt snyggt med gul mudd till de turkosa flodisarna!

Strumpetossa sa...

Vilken fin body, gillade verkligen den knäppningen!