onsdag 3 juni 2009

En PIF avklarad

Det här med att flytta och börja nytt jobb och få vardagslivet att flyta igen har tagit mycket tid och kraft i anspråk. Mer än jag trodde från början. Det är skillnad att flytta med tre barn jämfört med med två! Därför har det tagit lite väl lång tid med två av mina PIF:ar. Pinsamt. När man har ett helt år på sig! Nu är i alla fall PIF nr 2 avklarad. Idén till den fick jag när jag såg det här inlägget hos Gekko och Ottopippis kommentar till det. Sen har idén legat och grott och växt, vissnat och tagit ny fart och slutligen blev min variant den här och jag måste säga att jag är galet nöjd! Och eftersom varken Ottopippi eller jag avslöjar så där alldeles mycket om våra barn på våra resp bloggar, så blev jag ju "tvungen" att sy några till. En finns kvar här, tre har skickats till olika mottagare i Göteborg och två till Öland. Det är mina syskonbarn, som, förutom Loppan och Ottopippis knoddar, har förärats en varsin egen initial-tröja. Alla tyger utom det lila är från Jofotex. Det lila är en stor stuv från Ohlssons en gång i tiden, som också går att använda som mudd, så den är förskräckligt töjbar, men det blev rätt bra. Mönstret är Ottobre Creative Workshop 301 i stl 98, 98, 98, 104 och 110. 74:an är Meedom och Meedoms form 1. Bokstäverna är sydda som en sorts "inverterad" applikation. Jag har med hjälp av en överföringspenna "skrivit" bokstäverna på de ljusa tygerna, sen har jag strukit totally stable på både framstycke och applikationsbit, nålat ihop tyglagren, sytt i linjen med förstärkt raksöm och sen klippt upp bokstaven på framstycket och renklippt bakom. På de mörka tygerna har jag ritat bokstaven på totally stable och strök fast den på rätsidan istället. Det var ju ett moment mindre, men jag tyckte nog att det var lite lättare att ha totally stable på baksidan och en linje på rätsidan. Efter tvätt för att få bort linjen, fick de en skönt ruff känsla! Nu är jag bara lite nojjig att jag ska ha klippt för nära sömmen på baksidan, så att det kommer att lossna i tvätten. Ni får skicka tillbaka dem i så fall, så syr jag en ny. Lite detaljbilder:
Och det är ju de här stunderna man lever för; när det nästan blir bättre än man vågat hoppas på! De här tröjorna var riktigt roliga att sy och det blir nog fler!

8 kommentarer:

Strömming sa...

Snygga piffar!! :D

jessi sa...

Det var fina tröjor :)

Botilda sa...

Fasen vad snyggt det blev med vita muddar till allt det färggranna! Och de inverterade initialerna tror jag att jag ska våga mig på att härma, annars har jag inte gett mig på applikationer så värst än.

Vindling sa...

Det här gillade jag. Mycket.

LinSar sa...

Härliga tröjor

Anonym sa...

Snyggt jobbat och tack för vårt exemplar!
Slit inte ut dig bara.
Nu är det dags att höras snart...
/Brorsan

Doris_Assar sa...

Superläckra!!!!! :-)

OttoPippi sa...

Hej vännen!!!! Jag hann först inte hämta ut mitt paket när avin kom och sedan varit bortrest i veckan men igår hämtade jag ut det!!!!!! TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Du hade verkligen tänkt till!!! Precis i min och knoddarnas stil. De har just nu lärt sig sina första bokstäver och att "skriva" dem så det här var bara sååå lyckat! Vi blev jätteglada och tjejerna skall ha på sig sina fina nya tröjor i morgon på sin "riktiga" födelsedagsfest med alla släktningarna bestämde de igår!!

Jag har plåtat tröjorna igår men inte hunnit lägga ut dem på min blogg ännu. Fast jag tänkte göra det ikväll faktiskt! Initialerna är nämligen redan avslöjade på två exponerade tårtor :-) :-)

Tack kära du snälla!!!! Nu MÅSTE jag snart ta itu med mina piffar. Det hela börjar i och med dessa tröjor nu också bli riktigt pinsamt :-)

Ha en underbar helg!!!
KRAM!!!