lördag 4 december 2010

Slipsar för yngre herrar

Mellanloppan ska på kalas ikväll. Tre pojkar i klassen bjuder in till gemensamt 27-årskalas och undertecknar inbjudan med “Herrar…” och så deras efternamn. Herrar behöver vit skjorta och slips, det är väl allom bekant, så då får vi förse dem med det:

Tröjorna är inköpta på Lindex. Ekologisk bomull, sydda med mudd i ärmslut, vilket förstärker känslan av skjorta med sitt manschettliknande utseende. Tyvärr motsvarade kvalitén på tröjorna inte alls vare sig pris eller förväntningar. De har vridit sig och haft sig så jag blev alldeles gråhårig. Det är bara att hoppas att inte slipsarna kommer hänga snett när de har dem på sig. En ärm gick överhuvudtaget inte att vika i sömmen!

Slipsarna har jag ritat med utgångspunkt i en av makens slipsar (för lagom bredd och längd). Tygerna är gamla påslakan alla tre, varav det brunvita ligger mig extra varmt om hjärtat eftersom det är från min barndom. Fastsydda som en vanlig applikation med vliesofix och totally stable under (fast det kunde jag nästan besparat mig!).

Jag är nöjd med resultatet, men det känns tråkigt att tröjorna var så dåligt sydda (tur jag tvättade dem innan, så jag hann se det!). Och stabiliseringen under hade jag kunnat vara utan nästan. Det blev så knöligt att få in allt i symaskinen, så den lossnade på två av de tre… Men eftersom slipsen ändå var klistrad till tröjan med vliesofixet, hade det ju ingen effekt på själva applikationen, möjligen blev sömmen lite vågigare, men det är inte så det stör. Jag lät ändå stabiliseringen ligga kvar under och då fyller den ändå en viss del av sitt syfte.

Jag funderade ett tag på om jag skulle låta slipsen och “knuten” gå ihop, men tyckte att det förstärkte det stiliserade på ett snyggt sätt när det var lite vitt emellan, så så fick det bli.

13 kommentarer:

Fia sa...

Men så fina, och kul idé!

Trist med kvaliteten på tröjorna dock...Jag har haft god erfarenhet av HM´s ekologiska tröjor. Dock har de än så länge inte haft några med mudd i ärmarna...men det kan man ju sy dit... ;-)

Hoppas att ni mår bra allihopa!

JuMel sa...

Vad läckra tröjorna blev! Tänk vad några slipsar kan göra med en vanlig vit tröja:)

Malin Maria sa...

men oh, så fina! :)

Caroline sa...

Supersnyggt! Det där vill jag också testa!

rino sa...

jag gillar inte slipsar men det här var kul!

mulliga m sa...

Vilken kul idé! Synd att kvaliteten på tröjorna inte höll måttet. Nästa gång syr du egna istället.

Hanna Engkvist sa...

Vad trist att tröjorna inte höll formen, men slipsarna var ju ursöta!

Anki sa...

Vilka superläckra tröjor!

Anonym sa...

Jättekul idé! Synd på allt jobbet att tröjorna inte höll måttet!

Lilla Gryn sa...

Åh, vilken grej. Vad snyggt det blev. Hoppas herrarna blir nöjda.

jenny sa...

Väldigt snygga, cool idé!

Susanne sa...

Hur coola som helst!!

Fangoria sa...

Guud vilken läcker grej! Synd att tröjorna inte var bra kvalité, men snyggt ändå!