fredag 26 november 2010

Räkenskapens dag

Jag tjuvstartar. Höstutmaningen pågår till den 30 november och jag räknar faktiskt med att hinna med något mera tills dess, men nu tjuvstartar jag redovisningen i alla fall.

En summerande reflektion till att börja med:
När det gäller att sy till mig själv har jag inga mönster som jag så där direkt vet passar. Och jag hade en del finare tyger hemma som jag verkligen ville sy av, men som inte räckte om jag misslyckades… Alltså blev jag tvungen att sy toiller, dvs ett provplagg för att, vid behov, justera mönstret efter. Jag är KASS på provplagg. Tycker det är såååååååååå tråkigt. Men då kom jag till insikten: Om man syr “provplagget” i ett tillräckligt snyggt tyg, så blir ju det ett extra plagg i garderoben. Så det har jag gjort. Och alla blev användbara, några på första försöket (puh!), andra efter lite justeringar…

Jag är mycket nöjd med min nya garderob. Men jag är nog mest nöjd med att jag varit så “duktig” och sytt toiller. Det känns lite som att ha tagit sig över ett hinder.

Men nu ska ni få se vad jag har gjort (hittills):

Här ligger hela härligheten i en hög, underifrån:

Svarta byxor (toille, ska justeras lite till, visade det sig…)
Rutig kjol
Mönstrad kjol (toille)
Blommig kjol
Röd och svart redo-klänning (SUPERnöjd!)
Svart jumper (toille)
Blommig tunika (toille)
Grå mönstrad jumper
Grön jumper
Svart och grå tunika

I pipeline ligger en skjorta som inte riktigt blir som jag vill samt ett par lila byxor (efter att jag justerat om de svarta lite till). Något av det ska bli klart på måndag, var det tänkt.

Men nu börjar jag med kjolarna:

Överst en förädlad gardin, som fick bli min toille. Jag har använt den flera gånger och känner mig så fin! Mycket komplimanger får jag också. Efter att ha använt den en gång, insåg jag att den behöver en underkjol i alla fall…

Den rutiga ser lite blek ut på bilden, men färgskalan är ljungrosa/grön. Tyget är ett ylletyg som jag hittade på en av de mest inspirerande tygaffärerna jag vet – Dollys tyger på Norrtullsgatan i Stockholm. Dock har hon usel mudd, så de provar jag mig inte på längre. Den är fodrad med grönt acetatfoder.

Den blommiga blev lite skrikig i färgerna på bilden, men är lite lugnare på riktigt. Tyget är från Hilco och inköptes hos NeaNobelle på Syfestivalen. Jag hade glädjen att vinna en fribiljett hos henne, så då kunde jag väl åtminstone köpa tyg för samma summa.

Alla har insnitt i midjan och dold dragkedja i sidan. Den lila har en snedremsa i midjan, den rutiga är fodret fastsytt räta mot räta och sen en stickning och den blommiga har en infodring i midjan.

Mönstret har jag ritat med inspiration och utgångspunkt i Sew what! Skirts. En härligt inspirerande bok, som får allt att verka lätt och roligt. Vilket det ju också är. Jag skulle vilja översätta den…!

To be continued…

5 kommentarer:

Susanne sa...

Är otroligt impad! Det jag såg på syhelgen var kanonfint :)

Anonym sa...

Vad du hinner med...själv har jag haft sytorka ett tag som du säkert förstått. (I bloggen händer det inget...) Igår blev det dock äntligen en fleecefodrat molnmössa till R, som jag lovat honom ett tag....Nu är det en massa som behövs sys, men jag måste hinna ikapp på jobbet också.... :-(

Kram, FiaS

á Yeliqa sa...

Vad mycket du har hunnit sy!!! Kul:) Smart att sy tollier :) Det är något som jag själv borde göra lite oftare....:)

Cecilia sa...

SUPERFINT!! :)

mulliga m sa...

Bra jobbat! Härliga kjolar :) Jag gillar den boken också.