onsdag 10 augusti 2011

Sommarklänning

Jag har fått den stora glädjen att sy till min stora dotter! Det händer inte så ofta, men nu ville hon ha sommarklänningar.

Vi insåg ganska snabbt (men inte tillräckligt snabbt :) ) att en förlängd och utställd t-shirt ser ut som ett nattlinne när man är större än ca lågstadieålder. Gör om, gör rätt… Efter en hel del funderande och testande blev det så här:

En förlängd och utställd t-shirt sydd i stl 164 Ottobre Creative Workshop syddes in i ärmen, byst och midja. Samtidigt sattes ett knytband in i sidsömmen att knyta bakom ryggen:

Och en uggla i perfekt färgmatchning syddes fast längst ner på kjoldelen:

Med dessa åtgärder fick man modellen att bli lite mera formnära samtidigt som både ugglan och bandet bidrog med detaljer som man normalt inte har på ett nattlinne och då blev det istället en fin klänning av det hela.

På ugglebilden ser man också att tyget är en spetsstickad trikå. Jag hittade den på Stof & Stil i Malmö, dit vi åkte efter att ha besökt KlaramedK och hennes fina små tvillingar och stora busbarn i Lund. Ekologisk är den också. Färgen hette aqua tror jag och är en väldigt svårfotograferad turkos nyans ;) Knytbandet gjordes av en blekgrön snedslå som syddes ihop dubbel (“samma färg fast grön, liksom”, som dottern själv uttryckte det). Ugglan är ett stryk-på-märke (fast jag sydde en raksöm runt också) som jag hittade på vårt lokala Coop Forum och som verkligen var perfekt i färgen, även om bilden blev lite märklig…