söndag 9 oktober 2011

Gylfinstruktion

Fler än jag som har tröttnat på Ottobres helt fantastiskt usla sömnadsinstruktioner? När jag sydde en gylf senast såg tex bilderna i instruktionen annorlunda ut än mönsterdelarna, utan beskrivning hur man skulle göra (och varför). Dessutom är de ofta så dåligt översatta att de blir ganska svåra att begripa i alla fall.

Efter den drapan kan man ju lugnt säga att det faktum att jag nu tänker ge mig på att skriva en instruktion på hur man syr en gylf skulle kunna riskera ett bloggligt självmord :) men jag tar risken. Dessutom har jag gott om utrymme, så jag kan bre på med massor med bilder!

Här kommer alltså en gylfinstruktion med massor med bilder och förklarande text. Det finns några tillfällen där det blir väldigt fel om det blir. Dessa har jag markerat med rött (så kan ni slippa göra mina misstag :) )

Vi börjar med att klargöra att ordet ‘bendel’ är de “tygremsor” som sitter på ömse sidor om dragkedjans tänder. Det som man syr i heter alltså bendel och är det ord jag kommer att använda. Detta är ett par pojkbyxor. Flick- och damlinningar sys med knäppningen åt andra hållet, så då får man byta höger mot vänster.

 

1) Kasta först kanterna på gylfinfodringen och vid grensömmen. Nåla sedan samman framstyckena räta mot räta. Sy grensömmen upp till blixtlåsmarkeringen. Fäst noga. Fortsätt sedan direkt att sy med långa stygn i mittfram-markeringen upp till midjelinjen. (Bilden är lite dåligt, men det syns som ett veck på bilden).

 

2) Klyvpressa gylfinfodringarna.

 

 

 

 

3) Nåla fast blixtlåset med rätsidan mot den högra gylfinfodringen. Bendeln ska ligga med vänstra kanten mot sömmen där du klyvpressade (första bilden). Blixtlåsets stopp ska ligga ca 1 cm över blixtlåsmarkeringen på mönstret. Löparen (den man drar i för att öppna resp stänga blixtlåset) ska ligga ovanför midjelinjen. I tex Ottobres mönster står det ofta att blixtlåset ska vara så kort att det “ryms” på gylfinfodringen. Så kan man göra, men det är mycket svårare att sy det snyggt då!

Sy sen fast blixtlåset med en raksöm längs bendelns ytterkant. Sy sedan intill kedjan. Sy nerifrån och upp mot midjelinjen. Detta minskar risken att det drar sig.

 

4) Vänd upp blixtlåsets rätsida. Pressa tyget så att kedjan och den lösa bendeln ligger fritt. Använd ev en pressduk för att skydda strykjärnet. Sy en stickning (nerifrån och upp) ca 2 mm från den pressade kanten. Stickningen är till för att hindra tyget från att fastna i blixtlåset.

 

5) Vik över blixtlåset mot den andra infodringen. Nåla blixtlåsets bendel på infodringen. Sätt nålarna på tvären. Sy en söm 3 mm från kedjan och därefter en söm längs bendelns ytterkant. Sy även dessa sömmar nerifrån och upp.

Här gäller det att få alltihop på rätt håll!

 

6) Vänd upp rätsidan. Nåla på tvären. Markera gylfstickningen med en tejpremsa ca 2,5-3 cm från mitt fram. Markera svängen nertill med en markeringspenna/skräddarkrita. Sy gylfstickningen nerifrån och upp. Vill man ha dubbla gylfstickningar behöver man vara noga med var fösta sömmen hamnar, så att inte den andra endera hamnar på blixtlåsstoppet eller för långt ner, så att det blir veck.

 

 

Så här ser det ut från baksidan.

Ta sedan bort tråckeltråden du sydde med långa stygn i mittframlinjen allra först.

 

 

 

 

7) Vik och pressa den lösa gylfinfodringen (gylfskylten) på längden. Sicksacka ytterkanterna.

 

 

 

 

8) Nåla infodringen så att den sticker fram ca 1 cm bakom blixtlåset. Sy fast i den söm du redan har. Det blir lite trixigt längts ner, men försöka knöla in pressarfoten så långt ner det går och sy sen uppåt, så räcker det.

 

 

 

 

9) Sy sicksacktränsar (smal och tät sicksack) där gylfstickningen möter mittfram och i svängen. Då fäster du samtidigt hörnet på gylfskylten/den lösa gylfinfodringen. Har du dubbla stickningar syr du dem mellan stickningarna, som på bilden. Har du en enkel stickning, syr du tränsarna längs med stickningen.

 

De färdiga byxorna kommer snart i ett särskilt blogginlägg :) Jag kan avslöja att de är grymt snygga, dock! Blygsamhet har jag inte så mycket! ;)

9 kommentarer:

Alice sa...

Superbra! Tack för den. Jag lägger in den bland bra tutorials att hålla koll på i min blogg.

Thea sa...

Amen vad bra! Jag har också ett på gång. :-) Får se om jag avslutar det eller låter det vara. Fast det skadar ju aldrig med flera vinklingar och foton. :-)

Thea sa...

Nu har jag läst lite noggrannare - jättebra beskrivning! :-)

du bat la sa...

Oj vad bra. När jag ska våga mig på gylf är det Hello som gäller ;)

Anonym sa...

äsch nu var jag inloggad på fel account här ovan. Kram från Sara

Katarina sa...

Bra tut! Jag är lite lost vid 5:an men det är troligen för att jag inte sitter med ett eget projekt i handen där jag kan vrida och vända lite här och nu. Hade jag det tror jag det skulle klarna. Har ett par byxor på G så då vet jag var jag skall titta. Tack :-)

Hello sa...

Kul att ni gillar den!
Katarina: 5:an är väsentlig. Blir det fel där blir det FEL! Då hamnar blixtlåset på insidan av den delen som egentligen ska täcka blixtlåset (och hur vet jag det...? Och hur arg var jag...? ;) ).

IRMa sa...

Tack! Jag får alltid plocka fram ett par köpebyxor för att lyckas få till en gylf.Ottobres sybeskrivningar är usla,jag tror de hittar på benämningar själv eller så översätter de med hjälp av babbelfish eller liknande, för inte är det svenska iallafal. Bokmärker detta!

Sandra sa...

Denna ska jag bokmärka! Betydligt tydligare än de anteckningar jag har från min sömnadsutbildning ;)