fredag 21 oktober 2011

Treårsbilar

Jag har ju den stora glädjen att få vara moster och fadder till Sigge. Vi är verkligen bästa kompisar och jag älskar honom näääästan som mina egna barn. Helt underbar är han! Han fyllde tre år medans det fortfarande var sommar och plaggen började klippas ut och sys redan då. Sen kom livet emellan och de blev liggande… Nu var jag och hälsade på honom och syrrorna i förra veckan och då tog jag mig i kragen och sydde klart. Han blev väldigt, väldigt glad. Ffa för bil”tröjan”, men även byxorna föll honom i smaken, även om jag inte fick se dem på :)

Så här blev det i alla fall:

Mönstrena är från några gamla Ottobre och det var nät jag sydde byxorna som jag ruttnade på Ottobres gylfinstruktion och gjorde en egen. Så här snyggt blev det till slut:

Egentligen var besparingen också delad, men jag är nöjd med  mitt alldeles egna påfund att klippa ut den mot vikt kant. Liten, men snygg, detalj:

Och kommen så här långt tog den beige tråden slut. Den mörkare som jag använt till stickningar som syns. Och den ljusare som jag hade i overlocken kändes inte så kul att sy med på ställen där det skulle synas. Och lapparna hade jag kvar att sätta fast. På skjortan hade det funkat utmärkt med röd tråd, men även om byxorna fick röd knapp, så kändes det inte lika givet med röd tråd till det här. Inspirerad av en snygg detalj på en av mina koftor som jag köpt på MQ så satte jag fast skötselrådet med honan på en tryckknapp istället:

Det snyggaste är rätsidan:

Och här börjar ni ana att något tillkommit! Inte kunde jag ge bort en kortärmad skjorta i mitten av oktober! Så jag sydde en långärmad smal jumper att ha under skjortan:

Oj, oj så nöjd jag blev! Gillar det lite smalare snittet på byxorna också!

Tyget till byxor och skjorta har jag köpt i en “matchat”-annons på tradera från Neanobelle. Töfftöff tror jag skjorttyget heter. Det röda är från Tygvaruhuset.

Och ni ska ju inte tro att Ottobre förnekade sig i nästa steg. Det är en bred resår i midjan. Den skulle sättas fast på bakstycket, från sidsöm till sidsöm. Enligt beskrivningen skulle resåren vara 30 cm. Hur ska 30 cm resår kunna dra ihop en midjelinning som är 28 cm?? Ytterligare en TYPISK Ottobregrej!

Så här glad blev i alla fall min älskling:

Visst klär han i rött?!

Inga kommentarer: