måndag 8 september 2008

Velour-frossa!

Igår fick jag ett tokryck och sydde 2 kjolar och 3 par byxor. Här får ni ett smakprov på det som var till Loppan. Ett par muddisar och en kjol av samma tyg. Inte helt ovanligt är det svårt att fota velour och färgen är egentligen mörkt, mörkt brun; lite bränd pepparkaka, sådär! Jag har bättre bilder på de andra plaggen, men de är presenter, så jag får blogga om dem, när de kommit fram!
Muddisarna är på tok för långa, visade det sig, men jag ska klippa av mudden och korta av dem senare i eftermiddag. Mönstret är mitt gamla vanliga, som jag har ritat av från ett par katvig-byxor hon har.
Kjolen har jag ritat själv, med lite utgångspunkt i Meedoms mönsterbok. Kjolen finns inte med i de små storlekarna, men jag tittade lite på de större och hittade på lite. Den blev lite väl bred från början, så jag tog in den lite under resans gång.
Linningen har jag sytt på detta vis, som Gekko skrev om för ett tag sedan. Efter första linningen var jag tveksam till hur bra jag tyckte att det funkade, men jag gjorde sammalunda på båda kjolarna och de här byxorna och till slut fick jag nog in snitsen, så jag kommer nog pröva det igen. Det är ju supermysigt med mudd i midjan, men jag tycker det är svårt att få det att sitta uppe, när plaggen blir lite större och därmed tyngre. Ffa när man syr i velour. Så nu provade jag detta och så får vi se vad jag tycker sen, när vi hunnit använda dem ett tag också.