onsdag 25 november 2009

Pirater, pirater!

Ja, ni har väl förstått vid det här laget att vi har haft en liten familjesammankomst nyssens. Vad passar då bättre än att förse de mindre kusinerna med matchande tröjor?

Tyvärr blev det här sömnaden from hell, men alla har löfte om att reklamera tröjorna om fållar släpper eller det visar sig vara hål i tyget eller liknande... VARENDA söm som inte är overlockad är sydd MINST tre gånger. Gissa om jag höll på att bli galen till slut!!!!! Men nu finns ändå tröjorna och används, så får vi se hur länge de håller, som sagt...

Största kruxet var att det inte gick att kantbanda dem?? Nån som förstår? Jag har testat med alla inställningar som min Evolve förmår på diffmatningen men halsöppningen bara drogs ut! Så till slut fick jag fukta alla tröjorna för att få tygerna att dra ihop sig igen och sen sy på en vanlig mudd. Det går allt det med, men jag hade ju tänkt mig kant. Och jag hade kunnat sy en vanlig hederlig muddrullå, men det hann jag till slut inte.

Pirattyget kommer från Mjuka tyger i design av Johanna Ahlard.

Nåväl, här kommer nu två av de fyra tröjorna. Systerbarnens tröjor har inte fastnat på bild ännu...


Med rosa ärmar och rygg till min lilla Loppa. Stl 104 Ottobre Creative Workshop 301. Ceriserosa stretchfrotté från Ohlssons stuvlåda tidigare i höstas.

Med limegröna ärmar och rygg till brorsonen. Stl 110 Ottobre Creative Workshop 301. Limegrönt tyg matchande flodhästarna från Jofotex. (Den observante ser att systersonen använder sin landskapströja när han botaniserar i storasysters bokhylla i bakgrunden.)

Alla tröjorna har bruna muddar i ärmslut och halsringning och den kommer från Ohlssons.

Systerbarnens tröjor är orange resp lila matchat till piraterna. Jättesnygga de också, men dem får ni vänta lite på. Kan ju inte äta upp alla karamellerna på samma gång, sas. :)

8 kommentarer:

Mirrezz sa...

Läckert med rosa till!

Kaja sa...

Snyggt! Himla coolt att bryta med något helt annat tyg!!

Ett Tu Tre sa...

Tråkigt när det tjorvar sådär. Men tröjorna är riktig snygga - hoppas de håller ...

Heilt spesiell sa...

Ooooh kuuul fargematching,og stilig med samme farge rygg og ermer.Kjedelig når det blir så mye tull med syingen,men resultatet ble FLOTT!!

Fia sa...

Snygga! Min favorit är den med limegröna ärmar och rygg...men så är jag en sucker för lime...
Har själv inte pirattyget (vet eg. ej varför? Fick jag plötsligt för mig att spara in lite på tygkontot?) och är så avundsjuk på alla ni som har...förmodligen är grabbarna här hemma sura över det också...

Hoppas alla sömmar håller.

Själv är jag hemma från jobbet, gick hem igår med mycket lite röst kvar, spränghuvudvärk och yrsel och annat...kan det ha spelat in att jag tog sprutan i tisdags? Har iaf sovit i typ 20 timmar nu och känner mig iaf inte lika yr och konstig längre. Hostig och lite hes fortfarande så vi får se...

Beata sa...

Tråkigt när sömnaden krånglar, men resultatet ser jättefint ut!

Unknown sa...

snyggt!
den rosa varianten blev ju hur tuff som helst:))

Ahlard sa...

Jag tycker det är jättesnyggt med enfärgad baksida. Smart!!!