onsdag 2 december 2009

Tröja med inbyggd kjol = klänning?

Vi håller på att prova oss fram till rätt längd och stuk på en tröja från senaste numret av Ottobre till mellanloppan. Den ska vara lång och tajt. Den här la jag till 15 cm på ursprungsmönstret, men den var ändå för kort, tydligen. Och eftersom nöden är uppfinningarnas moder, så blev det så här till slut:

Själva tröjan är sydd i en paisleymönstrad singeljersey, som jag tror att jag fyndade från Blötbergsboden sist jag var på symässa. Och nertill är det påsytt en knappt 25 cm lång (bred?) muddkant, som alltså är dubbel. Muddväven fick jag tag på på Stoff & Stil i somras. Vilket gav en tröja med inbyggd kjol. Mellanloppan är supernöjd och mamman får gå på jakt efter matchande tights... Bruna passade inte riktigt så bra som vi tänkte oss.

Om man tittar noga, så kan man ana på högerhandsposen att detta är en tjej med kroppskontroll. Så där har man händerna ganska ofta uppe på bommen. Hon tränar alltså gymnastik på elitnivå, får man väl kalla det, så liten hon är, och då behövs vissa attiraljer. Som en barr-påse:

I en barrpåse förvarar man skyddspryttlarna till händerna, så man inte får uppkörningar (dvs blir skinnflådd) av att snurra runt runt på träholmarna.

Denna är sydd av ett litet hörn av ett superfint tyg som ska bli en figursydd skjorta till mig, vad det lider. Den är fyndad i Jofotex´ fyndhörna och kostade 25 kr metern. Men ett litet hörn kunde jag bjuda dottern på :) Initialen är sydd av en lila velourstuv. Dragkedjan hade jag i gömmorna och fodret är en bit av en loppisfyndad gardin:

Och den är sydd efter samma supereminenta instruktion som de fodral jag gjort tidigare.

5 kommentarer:

jessi sa...

Jätte fina saker. Speciellt Klänningen?, det ser ut att passa mellanloppan prefekt

Kram

Ett Tu Tre sa...

Ser ut som en toppmodern klänningsversion. Roligt att hon blev så nöjd med slutresultatet.

Och jag ser framemot figursydd skjiorta i vuxenstorlek i det snygga randiga tyget.

Heilt spesiell sa...

Smart! Genialt når man kan sy selv å finne på løsninger som dette!

Beata sa...

Klänningen blev ju jättebra!

kalamajt sa...

så söt liten klänning! Gillar skarpt den modellen!

Nu ska bloglovin funka, om man skriver in kalamajt i sökfönstret ;)