tisdag 23 februari 2010

Bella

Äntligen har jag stickat igen! Det gör jag alldeles för sällan nuförtiden :(
Men nu har två "Bellor" blivit förfärdigade. Inför syfestivalen i höstas gjorde Eva i Stäket en mysteriestickning, där man fick en fjärdedel av mönstret i fyra veckor utan att veta vad det skulle bli. När man var färdig hade man gjort sig en hälsvärmare. Nu hann jag inte alls med då, men någon tipsade på en blogg om att mönstret snart skulle försvinna från syfestivalens hemsida och då sparade jag ner det och nu har jag stickat!

Jag har inte stickat spetsstickning förut och det tog några vändor med upprepande och annat trist innan jag fick kläm på vilken sorts omtag som skulle göras och hur... En del rutor var verkligen "hålla tungan rätt i mun" och man kan ju lugnt påstå att den blå blev bättre stickad än den lavendellila, men det är inget som märks. Känns ändå bra att det är den blå som ska ges bort...

Här syns båda - den lila är blockad och den blå är det inte:
En detalj av det fina spetsmönstret:
Garnet är handfärgat merinosilke (ljuvligt!!!) och är inköpt hos Eva i Stäket.

5 kommentarer:

jejja79 sa...

Den ser onekligen avancerad och helt underbar ut. Kommer nog värma gott i dessa istider =)

OttoPippi sa...

Ser hur proffsigt ut som helst!

Strömming sa...

Snygga!! Har också sparat ner mönstret om jag nu skulle få tid att sticka något! (mer än det jag redan gör och har planerat)Jag gillar spetsstickning!

LillaBarn sa...

Vilket fint mönster! Jag kan inte sticka alls, så avundas de som kan... Jag försöker skicka betalningen ikväll, jag betalar från makens paypalkonto ;)

ett tu tre sa...

Vilket härligt mönster den färdiga halsvärmaren har fått.
Jag blir alltid lika imponerad av folk som kan sticka - önskar jag hade tålamod att lära mig men det har jag inte - och jag har provat.