måndag 13 december 2010

Redo-favvo-klänning

För många år sen nu, köpte jag en tröja på KappAhl som blev en riktig favorit:

Jag gillar båtringningen med den breda mudden och jag gillar att det är två olika röda färger på ränderna. Den är välanvänd! Tyvärr var den en sån sort som krympte lite, lite för varje tvätt och till slut var vi “At the point of no return”. Den var för kort. I både ärmar och liv. Jag la då undan den och tänkte att jag skulle använda bålen/livet för att sy en klänning till lilla Loppan och ärmarna skulle bli tights. Det blev aldrig av. I alla fall inte innan hon hade för långa ben för att ett par tröjärmar skulle räcka till tights. Och vilken tur! För nu under höstutmaningen, fick jag en kreativ vision och har förverkligat den också.
Inte vet jag om båtringning var modernt på 40-talet, men det var en 40-talsklänning som dök upp i mitt huvud i samma tankelinje som min gamla favvotröja. Tänk knytblus, vida, svepande ärmar och vippig kjol:

Och här är nya favvoklänningen! Jag är sååååååå nöjd, så ni anar inte! Jag har alltså klippt av ärmarna. Använt mina mönsterkonstruktionskunskaper och ritat en ny ärm, med mycket vidd och klippt av nederdelen av de gamla ärmarna, sytt in dem, så de smiter tätt åt vid handleden och sytt på som förhållandevis långa muddar på de nya ärmarna. Och så sytt fast dem på livet, förstås.
I tröjans nederkant klippte jag bort fållen (orkade inte sprätta… och så här i efterhand kan man ju fråga sig om livdelen på klänningen hade blivit för lång då), klippte ut en kjoldel efter samma mönster som den här, den är halvklockad alltså med en enda sidsöm, och sen sydde jag fast den längst ner. Den snygga fållen har jag visst inte fått nån bra bild på, men jag har alltså bara sytt en enkel rullfåll med en melerad broderitråd i svart och rött, som jag köpte från Bibbi häromsistens.
Jag är så grymt nöjd, har redan använt klänningen flera gånger och får mycket komplimanger för den!

10 kommentarer:

Hanna Engkvist sa...

Vad kul, det blev ju jättebra! Man borde sy mer till sig själv alltså... :)

Susanne sa...

Vad duktig du är!!

Cecilia sa...

Vad fin den blev!! :)

mulliga m sa...

Roligt att du förverkligade din idé. Klänningen blev jättesnygg. Det är bra att spara ibland och att vänta, så att rätt idé får komma fram. :)

Anonym sa...

Åh, vad kreativt! Och roligt att få "behålla" en gammal favorit!

/Fia

Malin Maria sa...

Nej men åh, så fin! :)

Anonym sa...

Helt underbar blev den!! Sååå fin :) Grattis!

Anonym sa...

Har du Ottobre tidning 4/04 förresten? Kolla min blogg...

á Yeliqa sa...

Den blev verkligen så fin, så fin! Kul att återanvända något som blev så mycket bättre än vad det var från början:)

KlaramedK sa...

helt underbar!! sååå snygg!

kramar
klara