lördag 17 januari 2009

Nu är glada julen slut, slut, slut

Men innan den dansas ut helt och hållet, vill jag visa er en bild på vår fina, fina julgransmatta.
Jag sydde den för 5-6 år sedan utifrån ett pysselkit från Tildes jul/Panduro och jag tycker den är så fin. Jag blir alldeles glad varje år när jag tar fram den!
Snögubbarna, julgranarna, paketen, stjärnorna och månarna är alla applicerade på grå filt. Det är olika vävda bomullstyger, utom de röda hjärtana som också är av filt. Egentligen skulle det vara en grå snedremsa runt kanten också, men jag tyckte den stämde för dåligt i färg, så jag hoppad helt enkelt över den!
Notera också drivorna av barr ;) Det här är faktiskt ALLT vad barr som årets julgran har släppt! Maken har varit jätteduktig och vattnat varje, varje dag och det fungerade!
Mönstret består av fyra rapporter och här får ni en detaljbild (utan barr...):
Det här var min första kontakt med vliesofix, så de är "fastklistrade" med det först och sen fastsydda med ganska gles, "vanlig", sicksack. Totally stable behövdes inte, eftersom den grå filten är ganska tjock och stadig.
Passar också på att visa en väska jag sydde för sisådär 23 år sedan eller när jag nu gick i åttan...
Helt egen idé som förverkligades med hjälp av mammas trädgårdsbyxor (tack, mamma!!!) som dessutom råkade vara märkesjeans; Lee.
Remmen är sydd av tyg från benen och var från början fastsydd, men där blev belastningen för hård, så den har både lossnat och dessutom slitits av på mitten, så nu är den fastknuten och ihopknuten.
Stängningen sköts med hjälp av lillebrors gamla vanthållare som blir minihängslen.
Det här är också ett gammalt alster som jag är väldigt, väldigt nöjd med. Jag har använt den jättemycket. Först hade jag den som skolväska, en A4-pärm får precis plats. Och sen har jag använt den när jag gick på högskolan och till jobbet. Nu senast har den gjort tjänst som skötväska. Det är så roligt att använda den, för den väcker sån uppmärksamhet. För några år sedan gick det ju att köpa liknande, men de var ju sydda som väskor som liknade byxor och hade inte, i mina ögon, alls samma charm. Även då fick jag dock mycket uppmärksamhet för den här: Är det äkta Lee-jeans? :)

Inga kommentarer: