lördag 16 maj 2009

Mission med passion

Svenska Missionskyrkan har kyrkokonferens nästa vecka och jag har fått i uppdrag att sy sk fokusföremål till Livsnära samtal. Konferensens logga syns här till vänster och förklarar färgvalet och ger en föraning om slutresultatet...
Först: tio remsor på hela bredden, 15 cm breda.
2) Varje remsa delas upp i 10 kvadrater, 15x15 cm. Skärmattan, linjalen och rullkniven kom sannerligen till nytta.
3) 200 kvadrater blev 200 hjärtan, klippta på fri hand. Jag vek varje kvadrat dubbel och klippte ett halvt hjärta. Saxslipen från Fiskars, som skymtar på bilden ovan, kom väl till pass i det här momentet. Jag var väldigt tacksam för det vackra vädret som var, så jag kunde sitta ute och klippa! Velour dammar ju så förskräckligt. Det här var för ett tag sedan, så det var den första riktigt varma dagen för den här våren. Det är sånt som kallas timing...!
4) Jag nålade ihop hjärtana räta mot räta, så många som nålarna räckte till, och sen sydde jag ihop runt om och lämnade öppet för vändning. Hello-lappen ligger dubbelvikt i sömmen.
5) Färdig! Fyllda med vete från en kollegas föräldrars gård och underbara att hålla i handen!
6) Hela högen - 100 st! ... och det roliga är att eftersom alla är klippta på fri hand, så är det fortfarande så att jag syr unika saker! Inget hjärta är det andra likt och det kan jag garantera till 100 % :)
Det var mindre tråkigt än jag trodde att sy dem, men jag var ändå rätt glad när jag var klar!

9 kommentarer:

gullhjärta sa...

Vilket pyssel att få ihop 100 st. Men jättefina blev de, älskar färgerna.

Vad har du köpt skärmattan och rullkniven, känner att jag borde införskaffa i sånt, skulle spara mycket tid när man syr lapptäcken.

Helena sa...

Oj, 100 st! Jättefina blev de.

jessi sa...

Det blev riktigt fina alla 100 st :), roligt att varje än unik och inte är lik någon annan.

Hello sa...

Gullhjärta: Jag fick dem i födelsedagspresent för några år sedan. En kompis fyndade på Blocket för ett tag sedan... Köp om du kan - jag använder dem jättemycket!

Solveig Lövendahl sa...

Wow! Jag beundrar verkligen ditt tålamod. Känns som om jag skulle tröttnat efter typ 5 st...
Och du ska veta att jag är väldigt tacksam för din klänningshjälp tidigare!

Tant Trassel sa...

Rolle har skickat paketet till dig i måndags tror jag det var. Dom kommer ringa dig från Schenker nån dag :)
Kram
Karina

OttoPippi sa...

Alltså JÖSSES vad du är PRODUKTIV just nu!!! Impad, impad :-) Själv är man inne i värsta svackan och hinner inget. Men det gör inte så mycket. Av erfarenhet så vet man ju att man kommer igen om dett tag. Ha en trevlig helg!!

TIA sa...

Å helledussen for en jobb... så flink du har vært !!

Anonym sa...

Om man ska sy vetevärmare som man värmer i micron, vad fyller man dem med då??