söndag 11 april 2010

Dags för avresa

För en tid sedan gjorde jag ju de här två filtarna till två på mitt jobb som blivit farmor resp mormor. Djungelfiltens pojke är född i Taiwan och hans storasyster tyckte att filten skulle han få direkt, så den lär redan finnas på plats i Taiwan hos honom. (Gissa om jag fick gåshud och tåren i ögat när jag hörde det...!)
Farmorn där tycker verkligen, verkligen om djungeltyget, så när jag insåg att jag bara hade kvar till ett litet plagg till, så tipsade jag om att det kanske vore dax för en beställning ;) så då fick jag en.
Det blev en långärmad tröja efter eget mönster, med tryckknappssprund och muddkant i stl 74. Ärmmudden är dubbelvikt.

Eftersom det egentligen var utlovat en body från början, men tyget inte visade sig räcka när jag väl pusslade ut bitarna på tyget, fick det bli ett par muddjeans också, som plåster på såren:
Här är det Meedoms form 1 som fått göra tjänst. Mudden i linningen är dubbelvikt och kommer från Jofotex. Den är 2x2 så den är lite för grov för tröjor tycker jag, men det är rejält sug i den så den passar perfekt till byxlinningar. Jeanstyget är från en gammal mjuk och skön och vältvättad mammaklänning. Så trots att det är jeans är de jättemjuka och goa. Jag har annars lite svårt för jeans till så små, men de här blev jättesköna.

Storasyster kan ju inte gå lottlös, så när de åker till Taiwan för att hämta lillebror så finns den här klänningen på henne:

Det är alltså den understa på den här bilden som vägrar att vända sig rätt idag också! Sidsömsstickningarna med tretrådiga täcksömmen finns på den här även på axelsömmarna. Blev lite sportigt och fräscht tyckte jag. Tyvärr fastnade visst inte klänningen på nån egen bild, men jag tror att ni anar den därunder :) Mönstret är mitt eget.

Och det bästa av allt: Samma dag som jag tog med hela härligheten till jobbet, så kom beskedet att allt är klart nu och på torsdag åker de! Det känns fantastiskt att få vara delaktig och då är det människor jag inte alls vet vilka de är - jag bara jobbar med farmor till barnen. Tänk så berörd man blir av alla små barn och deras historier!

3 kommentarer:

Anki sa...

Jättefina grejer du sytt, gillar särskilt djungeltröjan, så snyggt med knäppningen fram! Tycker man har blivit väldigt mycket mer lättrörd sen man blev mamma, nuförtiden räcker det tom med nån halvdålig såpa/film med barn som är antingen lyckliga eller olyckliga för att jag ska börja snyfta :)

KlaramedK sa...

som vnligt snyggt och välsytt!!

du har en utmärkelse att hämta på min blogg!!

Emma sa...

Jösses kvinna, vad begåvad du är! Jättefina saker! Kram kram