måndag 17 november 2008

Röd ugglebody

Denna body beställdes till ett litet kusinbarn till hon som brukade barnvakta våra barn ibland innan flytten. Kul att få sy en sådan beställning! Mönstret är en omlottbody från Ottobrei strl 62, samma som jag använde här, men den här gången tog jag bort knäpptamparna och satte knapparna direkt på framstyckena. Det blev mycket snyggare, tycker jag. Jag tycker att det kan vara svårt att få till det snyggt med kantningen i ärmsluten, ffa i så här små storlekar, så den här gången sydde jag på en mudd istället. Bodyn torde dessutom ha varit ganska så stor och då håller en mudd kvar ärmen på handleden bättre än en kantning, tycker jag. Muddväven minns jag inte var den kommer ifrån, men den är kantad med interlocken som också kommer från jofotex, som har uggletyget också. Det är inte ofta jag får anledning att använda tryckknapparna med de vita ringarna, så det var ju bara att passa på! Hello-lappen sitter högst upp på ryggen. Så gör jag på små bebiskläder, för då syns de bästa när man bär barnet med huvudet på axeln, vilket är det sätt jag har använt mest till de har allra minsta småttingarna.