söndag 6 september 2009

Åsså nåra tröjor...

Ett gäng tröjor som ska matcha byxorna här nedan har det också blivit: Först ut en tröja i tandtyget från Stoff och stil med orange muddar och kantband:Den här tröjan var det första jag sydde med min nya Evolve och då kan jag lova att jag verkligen funderade på om jag hade tagit mig vatten över huvudet!!!! Jag började glatt som man ska: axelsöm, kanta halsringningen, sy ihop nästa axelsöm. Och det var då det började... Huvaligen såååå många gånger jag har sytt den axelsömmen. Till slut fick jag nöja mig med att axeln i alla fall sitter ihop... :( Det syns ju inte på en så liten bild i den här upplösningen, men jag kan garantera att den inte är snygg! Och jag har inte sålt den, utan gett bort den, för det är väl inte värre än att den går att använda, men den håller inte riktigt måttet för försäljning. Om man säger så.... Och så här i efterhand inser jag ju att det var typ värsta nybörjarplagget som tänkas kan. Tyget är en ganska sladdrig singeljersey och det är ju aldrig särskilt lätt att sy i. Lägg då till sammanlagt 10 lager tyg i en kort snutt precis i början eller slutet av en söm (beroende på vilket håll man syr från, jag testade båda...) och en ny symaskin och ekvationen går inte ihop. Men jag gillar det orange tillsammans med de gråa tänderna! Det blev en snygg kombo, tycker jag. Byxorna är samma som i inlägget nedanför. Mönstret är Meedom&Meedom, form 1, stl 80 märkt 86 (se min förklaring i byxinlägget nedan). Tandtyget från Stoff och Stil, mudden från Ohlssons och orange interlock från Jofotex (tänkt att matcha landskapstyget om jag inte missminner mig) Så en röd outfit: Det var när jag sydde den här tröjan som Loppan fick nog och krävde en egen ;) som ni nog ser. Lika fast olika, liksom. Här försökte jag mig på en avig täcksöm över axelsömmarna. Det gick inte heller :( Och det har jag inte löst än, dessvärre. Tips någon? För att inte upprepa misstaget från förra tröjan, fick den här en smal muddkant i halsringningen. Mönstret är Meedom&Meedom form 1, tyget är turkosa moln från Jnydesign, röda muddar från Dollys (men fy 18 vilken dålig mudd! Den funkar bra så här i ärmar och halsringningar, men som byxmudd TOTALT värdelös!). Sweatshirtjackan är sydd efter samma Burdamönster som denna, som syddes för nästan två år sedan nu! Den blev rätt fin till slut den med, men det ligger många timmars sprättande bakom denna också... Jag hade tänkt att sy en snygg täcksömsstickning från en nederkant (precis ovanför mudden) via luvan och ner på andra sidan. Då skulle det bli en täcksömskant på molnsidan av luvan och jag såg framför mig hur snyggt det skulle bli. Och det hade det kanske blivit också om det hade funkat. :( Jag är på det stora hela väldigt, väldigt nöjd med min Evolve, men den är oerhört känslig med täcksömmarna. Så här blev det tex så att endera gick en nåltråd av eller så stod den bara och stampade när jag kom till att försöka mig på att köra över sömsmånerna där luvan sitter fast i tröjan. Till slut fick jag ge upp och sy tre separata sömmar. En på vardera sidan av blixtlåset och sen en separat i luvan. Och den blev ändå inte snygg, för då stampade den vid skarven där luvdelarna är ihopsydda, så det blev en trådklump mitt på. Nu syns det ju bara på insidan och eftersom den ändå är insida, fick det vara kvar. Då hade jag sprättat upp så otroligt många gånger, så jag orkade bara inte en gång till, eftersom jag förstod att risken att det skulle bli lika ytterligare en gång var mycket större än chansen att det skulle bli snyggare, så då fick det vara så. Den här är inte heller såld, utan skänkt. Liksom molntröjan... Mönstret är, som sagt, Burda, tyget en härligt tjock och mjuk stretchfrotté från Stoff och Stils stuvlåda och mudden från Ohlssons eller Dollys, minns inte vilken jag tog här. Byxorna är samma som i byxinlägget nedan och tyget röd interlock från Jofotex och mudden från Ohlssons. Nu kommer vi till den gröna tröjan som lillkillen har på sig på bilden nedan:

Samma mönster och tillvägagångssätt som på molntröjan, interlocken från Jny och mudden från Ohlssons.

Några fler tröjor ska det bli till den lille gossen, men dem hann jag inte sy innan de var här, så de ska skickas snart, men först har jag två andra beställningar som ska tas emellan samt ett födelsedagsplagg av något slag som ska sys till Loppan. Hon fyller nämligen 3 år om en vecka!

6 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Snygga kläder!!!!

fante sa...

Fina :-) Och det är så kul att du kommenterar hos mig :-)

Tyvärr har jag ingen läsning på dina maskinproblem. Jag har inte ens samma maskin själv ... Men med CP:n vet jag att om inställningarna är fel så syr den knasigt. Hjälper kanske inte så mycket, va? ;-) Hoppas i alla fall att du får ordning på problemet snart. Inte kul att inte vara helt nöjd ...

jessi sa...

Det var fina kläder, och pojken var söt i de tidigare inlägget. Han passade i kläderna =)

Ett Tu Tre sa...

Så produktiv du har varit. Härlig tröjkavalkad blev det också med så många fina färger och mönster - mums! Jag ska också sy lite tröjor men först ska byxorna avklaras.

Y sa...

åh vad snyggt det var med turkosa moln i huvan! fina kldäer!

Heilt spesiell sa...

Herlig herlig!!Enig med deg i at de grå tannstoffet var perfekt til oransje ribb! Flotte klær.