tisdag 1 september 2009

Byxkavalkad

Som jag nämnde tidigare har jag fått en stor beställning från min syster på kläder till hennes ettårige son. När de nu var och hälsade på i helgen levererades det mesta (och så lånade jag hennes kamera... Men nu har vi hunnit skaffa en egen också!) Först hela raddan: De tre till höger är alla muddbyxor utan sidsöm, sydda efter Meedom och Meedom form 2. Det var ett nytt mönster för mig och jag blev lite besviken för jag tyckte de såg så smala ut när de var ihopsydda och jag ville ju ha lite pös :( Men när busungen kom hit och fick provat dem, så var de ju perfekta. Han har egentligen strl 80, men jag har sytt alla kläderna i 86 för att de ska räcka lite längre. Och jag anammar alltså inte Meedom och Meedoms sätt att märka storlekar, utan dess är från M&M strl 80 men märkta 86 eftersom det är det de motsvarar i alla andra sätt att skriva storlekar och det blir så mackligt att märka på olika sätt tycker jag. Även om jag gillar deras tänk. Nåväl - eftersom de följaktligen är ganska mycket för långa, så blev det ju lagom pös i alla fall:

Summan av kardemumman är i alla fall att jag är nöjd. Hade det varit "bredare" pös hade han ju fått svårt att gå, eftersom det då blivit väldigt mycket tyg mellan benen, sas.

Och jo, han har allt en Hello-tröja också, men mer om den i ett annat inlägg!

Här kommer ett par muddbyxor till:De är sydda i en mörkbrun rutig helt underbar flanell från Ohlssons stuvlådor. Rådade gå förbi den häromdagen och den var så ljuvlig, så jag var bara tvungen att sy ett par "gubbyxor" till lillskrutten. Och de blev jättebra! Här är mönstret mitt avritade från ett par gamla Katvigbyxor. Det är detta mönster jag oftast syr muddbyxor efter, men av nån anledning glömde jag bort det när jag klippte ut de andra tre tidigare i augusti... *förvirrad* De blev härligt underbara och kommer passa jättebra till vintern! Och jag var tvungen att gå in på Ohlssons dagen efter och köpa lite mer flanell. Och dagen efter det också! Helt underbar är den!

Ett par muddbyxor i mjuk och härlig bomullschambray blev det också:

De här fick fickor också och då blev det ju tvunget att ha sidsöm, så det här mönstret är ett beprövat från Burda, som jag köpte tidigt då när jag började sy som en galning för två år sedan. Samma som dessa muddjeans, tex. Vilka för övrigt bor hos busungen ovan numera!

Bakfickorna. Alla fickor kantades med ett elastiskt kantband i härligt ilsken grön med svarta prickar, som jag tror att jag hittade på Jofotex en gång för ganska länge sen...?

Det blev ytterligare ett par byxor, men dessa fick han som ettårspresent:

Jag är uppriktigt sagt helt sjukt nöjd! De blev så otroligt snygga! Sydda i samma bomullschambray som ovan (en 5-meters stuv från Ohlssons för ganska länge sen numera), stickningarna är sydda med jeansgul tråd och det gröna uppviket med hjärtan kommer från vår mamma, en oanvänd tygbit på 1,5-2 m från när jag var liten! Mönstret är Ahoy shorts från sommarens Ottobre nr 3/09, men jag har då förlängt dem till långbyxor. Så som uppviket är på bilden ungefär passade de perfekt till lilleman!

Muddarna till byxorna kommer från Ohlssons och Jofotex.

11 kommentarer:

Flower´s sa...

Hej!

Supersnygga byxor!
Gillade speciellt de sista jeansen du gjort. Bra jobbat!

Tänkte vara lite försiktig och kolla med dig ifall du skickat mönster på dreggelapparna i bytet som vi gjorde? Vet ju hur det kan vara i vardagen med 3 barn och du jobbar dessutom.
Minsingen (nu 4 månader skulle behöva lite dregglisar).

Må så gott!

Kram Rebecka

C sa...

Såå fina brallor!! Du är så duktig! :) Kram på dig! / syster C

Doris_Assar sa...

Härliga brallor!!

Skaparstigen sa...

Så många fina! Särskilt de med uppviken. Blev nu sugen på att slakta de två jeanskjolarna jag köpte på loppis i helgen och göra sådana, men jag vet inte helt hur jag ska få till uppviket. Ser ingen söm på utsidan av jensen nertill. Hur har du gjort? Eller är de helt fodrade med hjärttyget?

Karina sa...

Jätte fint!
Skall SNART se till att packa ihop en låda till dig med lite smått å gott!
LOVAR!

Kram

jessi sa...

Det var jättfina kläder och snygga byxor =)

Ett Tu Tre sa...

Så många fina byxor du har gjort. Jag gillade speciellt de bruna gubbrutiga - så snyggt med brunt och rutigt på samma. Pojken som ska ha dem kommer att bli så fin, så fin så!

Malin Maria sa...

nej vad härliga byxor! jättefina! :)

Fia sa...

Vad du är produktiv!
Själv kan jag inte fatta att jag inte sytt på en månad!! Gaa! Syabstinens!!

Härliga muddbyxor och vilka fina "riktiga" byxor du gjort!

kaoz sa...

Knalltøffe bukser =)

Heilt spesiell sa...

Jeg har gått glipp av en hel haug på bloggen din ser jeg!Nyydelig sett til søtnosen!