lördag 28 juli 2012

Elefantklänningar

Lilla Loppan tyckte att en annan kompis skulle få en elefantklänning. Så då fick vi väl göra en sån:

Sen ville hon ha en själv också, men då ville jag testa en idé, så då  blev det så här:

Jag utgick från mitt vanliga tröjmönster och använde axellinjen, mitt fram och delar av ärmhålet. Här ligger framstycket under en bit byggplast, så jag har kunnat använda linjerna utan att behöva rita av först. Framstycket är lite lägre än tröjans framstycke. Klänningsdelen ritar jag på fri hand.

För att få till bakstycket sen, lägger jag både tröjans bakstycke och mitt nya framstycke under plasten och ritar av.

Så här ser det färdiga klänningsmönstret ut:

Den vita kragdelen är ett collegetyg jag hade kvar en liten snutt av (vad har jag sytt av vit college??). Elefanterna är interlock från Jofotex. Oket/kragdelen är dubbel. Ärmarna är fållade med infodringar.

Och så en liten photo shoot:

2 kommentarer:

od Andulky sa...

Så fina! Den nedre är helt underbar!!!

Anonym sa...

Fina! Blir tjusigt att ha när man börjar skolan!

Själv har jag suttit fast på landet med sisådär uppkoppling..vissa tyger och alla maskinerna har transporterats ned hit...vi bygger om köket nu i sommar...

Har inte blivit så mycket sy-ande som jag tänkte, men jag har betat av några "tråkiga" ufo:n.Kändes skönt!

Idag blev en velourklänning till mig själv klar! :-)
Har en lång lista på saker som behöver sys..Kan man få extra semester för det?

När vädret varit somrigt har jag inte velat sy..såsom denna sommaren varit så har jag velat njuta av varenda fin stund ute...Vi har väl haft hyfsat tur med vädret...fått lite både och. Sämsta veckan var nog i skärgården..två fina dagar där bara...

Nu längtar jag hem men köket är inte klart ännu- börjar bli l i t e oroande faktiskt!

Alla troll behöver en massa nytt här. Äldsta grabben har valt ut ett regnbågstyg som han vill ha byxor i! Han älskar färg!
Mormor har önskat sig ett linne efter en förlaga som är utsliten..dock har jag inte alla mina tyger här så jag hade inte rätt färg..men mönsterdelarna ska jag fixa så kan jag sy hemma sedan, hoppas jag.

För syrummet ska fixas! Tjohoo! Det är färdigmålat och golv lagt. Nu ska det bara inredas och det vill man ju klura på så att det blir bra! En lååång bänk för maskinerna och så in med hyllorna och så ska det vara ett fällbord, fäst i ena väggen, som ska fungera som rit-klippbord när man behöver det. Så hyllor på väggarna och så vill jag ha någon form av förvaring av mina overlockkoner..Hur har du löst det?

Stor KRAM- var längesedan vi pratades vid!

/FiaS

(som återigen har glömt min inlogg....hehm..)