tisdag 24 juli 2012

Semesterresa del 5

Nu börjar det faktiskt äntligen bli dags för lite montering! När jag sydde den här kappan var jag lite för ivrig och sydde ihop hela livet först. Nästa gång ska jag se till att göra alla detaljerna först och sen sy ihop bak- och framstycke var för sig innan jag syr ihop dem med varandra.

Det börjar ta form:

Så här snyggt kan det bli när ryggbandet möter skärningen mellan framstyckets livdel och nederdel om man har tur :)

Ärmar är ju ett litet kapitel för sig… Jag drar mig inte för att sy ärmar med hållningstråd och så, men det slår ju aldrig fel att hur noga man än är, så nog 17 blir det minst en rynka att sprätta/ärm i alla fall. Desto bättre när det SKA var rynkor! Rynktrådar mellan markeringarna och sen sy fast.

Åsså var det det här med foder också, då´ra… Jag har sytt lite kavajer med foder förut, men då har det alltid varit foder och ärm och då har jag nog oftast näst fast det för hand längst ner. Nu ska ju manschetten på också och vändsyning vore inte så dumt. Första ärmen var lätt som en plätt. Rätt nöjd blev jag när jag lyckades vändsy även andra ärmen utan att hela kappan blev ett möbiusband!

Efter en hel del tänkande och nålande lyckades jag få till det på detta sätt i halsringningen :D

Men när man syr det och tar ur nålarna så blev det ändå rätt till slut!

Gissa om jag var nöjd när jag hann upptäcka i tid att jag höll på att sy fast kragen med vecken neråt!

Och NU behöver jag lite semester från det sista fipplet, faktiskt, så det får ni vänta lite på! :)

Inga kommentarer: