måndag 23 juli 2012

Semesterresa del 4

Fler detaljer blir det nu :)

Först kragen. Den är veckad. Jag har strukit mellanlägg på underkragen och lagt kragdelarna aviga mot aviga. Sen börjar jag från mitten och lägger vecken utåt. 2,5 cm emellan varje. Jag gjorde nog vecken lite för djupa för jag fick bara 9 veck, mot originalets 10, men det tog vi inget extra för! :) Det gick så fint jämnt ut mot kanten så det fick vara så. Därefter sydde jag fast vecken med en maskintråckling i sömsmånen (raksöm med långa stygn). För säkerhets skull sydde jag från mitten på alla fyra sträckorna, för att öka chansen att vecken hamnar rätt.

Även manschetterna tråcklades samman aviga mot aviga. Här är nu alla delarna färdiga för kantbandning:

Här är nu alla delarna med kant. De blev så fina, så fina. Även bandet mellan liv och nederdel på ryggen samt ryggslejfen är kantade.

Och här hänger den stackars kappan redo för besiktning närhelst det behövs (ganska ofta… :) )

1 kommentar:

Klockarbarn sa...

Jag blir så avundsjuk så jag dör på dina kappor. De kommer bli så himla coola. Ditt mod sen. Det gör mig ännu mer avundsjuk.