lördag 26 januari 2008

Loppisräd och reafynd

Gjorde en räd på de lokala loppisarna idag och kom hem med åtskilliga meter tyg! Kul!! För den här högen gav jag 30:-... Det bruna är ganska stadigt och ska bli byxor och kanske en vår/höstjacka, ca 1,5 m. Det som ser jeansblått ut är egentligen svart/turkost, 3 m, och tanken är att det ska sys upp till att bli en 60-talsklänning till mig själv. Vi ska ha 60-talsfest på jobbet om några veckor. Svärmor har varit så vänlig och skänkt mig sina mönster som hon sydde efter när maken och hans syster var små och där finns en del riktigt fina klänningsmönster. Vem vet, det kanske tom blir svärmors brudklänning, fast kort, av det här tyget... De enfärgade tygerna är fodertyger, sammanlagt ca 5 m. Vi hamnar alltså här på ett meterpris på ca 3:-. Ganska överkomligt, tycker jag. Det här är alltså nya tyger, de hade dem fortfarande på rulle. De hade köpt upp ett lager nånstans och nu var det inte så mycket kvar, så det var inte så tydligt nu, men hon sa att det hade sett ut som att det mesta var 70-talstyger.

På en annan loppis kan man hyra ett eget bord och sälja och där satt en tant och sålde nya stuvbitar från gamla Domus ("liggande-åttan-loggan" var med på lapparna) så där fanns både angivet längd, bredd och material. Det fanns också angivet vad de kostade när det begav sig, men hon tog inte ens det! För hela den här högen gav jag 100:-, utom det vita längst ner som är en jättefin vit linneduk 140x140 cm för 40:- till. Det översta enfärgade gröna är ett ylletyg. Superfin kvalitet, men tyvärr bara 70 cm, så jag vet inte riktigt vad det ska bli av det. Till nåt barn lär det ju bli, i alla fall. Övriga är mjuka fina bomullstyger med fint fall. Särskilt kär i det grön-vita blev jag. Ett meterpris här hamnar på ca 8:-.

Så över till reafynden: En tur till stadens Åhléns resulterade i denna skörd. Överst till vänster en vaxduksväv. De röda är färdigsydda gardiner med både reapris och rea på rean. Jag tänker mig att kombinera de två bruna till en klänning, med kanske ärmar och kjol i det ena och ok(överdel) i det andra. "Mmmm, allting går...." sa maken. Han blir nog övertygad när den är färdig ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina tyger!
de två bruna blir jättefina ihop!
Jag vill också fynda......

Kaja sa...

Kanonfint! Det blir resa till Åhléns ser jag. Det bruna med prickar på... Jag är inne i en lite prickig period nu...