onsdag 13 januari 2010

Sepp och Alfredo

Jag behövde två clowner till hjälp när jag besökte dotterns klass i höstas för att prata om Rättvisemärkt och konsumtionsvanor. Eftersom jag inga hade, fick jag skapa två. Då såg Sepp och Alfredo dagens ljus.

Jag måttade kroppen efter min egen hand och klippte sen ut två likadana och sydde ihop i sidorna och på ovansidan av armarna. Jag lämnade hål för huvudet. Sen gjorde jag huvudet på samma sätt som man gör huvud till små waldorfdockor, pillade ner "knytändarna" i huvudhålet på kroppen och sydde runt (för hand, då´ra, men det fattade ni kanske :) ). Jag är kreativ men inte konstnärlig, så ansiktena har maken ritat. Mössorna gjorde jag så att jag klippte ut två trekanter vardera i omvänt tyg, där nederkanten var lite kortare än resp huvudmått, sydde ihop och vände.

Vid det här laget hade jag ju insett att det knappt går att ha dem på handen i alla fall, så jag la inte ner nån möda på finishen. Det är ofållade kanter och lite trådar med faktiskt. Men de fyllde sitt syfte och de är älskade! Loppan blev alldeles salig när hon fick överta dem!

Det här kunde man läsa på klassbloggen efteråt:
Vad är rättvisa? Är det att få exakt samma tröja som de andra syskonen får eller är det mest rättvist att få det man behöver t.ex. att syskonet får en tröja som hon/han behöver men att jag får ett par strumpor eftersom det är vad jag behöver? Måste det vara rättvist hela tiden? Vad är bästa sättet att lösa en konflikt på? Hur gör vi när vi löser konflikter med kompisen och hur gör människor i världen när de löser konflikter? Varför blir det krig och vad kan vi göra för att det inte ska bli fler krig? Varför bråkar vi ibland med våra kompisar? Vad är Fairtrade?



Detta var några av de frågor vi pratade om idag när Hello var på besök. Hello använde handdockor som hon spelade teater med och gjorde roliga övningar för att få barnen att förstå hur viktigt det hon pratade om är.
 
Visst låter det som att det var ganska uppskattat? Jag hade roligt i alla fall. Men när jag frågade Mellanloppan om mamma hade varit för tråkig, så instämde hon i det ;) Kan kanske delvis bero på att hon har det här med modersmjölken...
 
För övrigt tycker jag ni ska uppmuntra era barns lärare att skapa klassbloggar. Våra ersätter numera alla veckobrev och andra lappar, förutom de som behöver skrivas under, och berättar lite om vad de har gjort och sånt man ska tänka på inför nästa vecka. Perfekt! Inga lappar som glöms och skilda föräldrar har lika stora möjligheter att ta del av information. En del fina foton på vad de gjort under dagen kan man också få, ffa på Mellanloppans klassblogg.

7 kommentarer:

Junebacken! sa...

Så himla kul läsning det här var, originellt och ett jättebra sätt att försöka få barnen att förstå.
Tack för tipset med klassbloggen, jag har utvecklingssamtal imorgon och det förslaget ska jag ta med mig. Jag avskyr dessa lappar som ligger omkring överallt. Jag är dessutom skild och pappan blir jättesur om han inte får sina veckobrev.

Fia sa...

Jo, jag ville starta en klassblogg men inte som infoforum bara utan mycket för elevernas skull. Jag mailar ändå ut 99% av all info och det är lättare. Sedan tillhör jag de som inte anser att det är det högst prioriterade att hela tiden berätta i detalj vad vi gör...hinner ändå inte så mycket annat som är jätteviktigt. Men i mailet så får de allt, och det fungerar jättebra.

Men klassblogg gick som sagt inte..ngn förälder fick spatt och ville att den skulle vara låst för alla andra osv osv. Och då tyckte jag att det inte kändes lika kul.

V-skolan har jag hört, har klassbloggar för att de inte har någon som kan ta hand om en hemsidan och sådant....hört från insidekälla...och då är det lättare att alla skaffar blogger...

Tipsar alltså om att man ska begära att få infon på mail. Dessutom ett jättebra sätt att snabbt få kontakt- åt båda hållen!

För i ärlighetens namn- att skriva ofta och ev. fota och lägga upp bilder osv...Kul men kräver arbetstid...som det alltid är så himla ont om!!

Ursäkta det långa inlägget!

Hello sa...

Fia: Jag har ingen aning om bakgrunden till klassbloggarna, men jag vet att det funkar och det är huvudsaken :)

Jag tycker personligen att det är ganska skönt att slippa få all info i mejlen. Nu är allt på samma ställe och jag vet precis var jag ska kolla om jag behöver leta reda på någon info. Och inte tar det längre tid att skriva läxorna på bloggen än i ett mejl. Eller några ord om vad man gjort i veckan och vad som ska tas med nästa vecka.

Sen är det väldigt olika hur mycket lärarna skriver. Någon skriver alltid jättemycket och ofta för att det är kul, någon skriver inte mer än det allra, allra viktigaste. Mellanloppans fröken lägger ut en hel del bilder, men hon hade ju fotat ändå och skrivit ut och fipplat och haft sig till barnens portfolior och då är det inte något överdrivet extrajobb att spara en bild eller två på bloggen också. Stora Loppans lärare däremot skriver det viktigaste nån gång i veckan och uppdaterar läxlistan, så det är stora skillnader, men de varianter vi ha stött på har i alla fall fungerat bra och det är ju det viktigaste. Jag har heller aldrig (faktiskt!) hört någon förälder ha synpunkter, inte heller om att den skulle låsas för andra. Det går inte att identifiera några barn varken i text eller bilder, så det känns inte osäkert på något sätt tycker jag.

Var och en får bli salig på sin fason och ur föräldrasynpunkt fungerar det alldeles utmärkt.

Långa kommentarer får visst långa svar :)

OttoPippi sa...

Så undebara Sepp och Alfredo är! Du är duktig på mycket du! Vilken bra respons du har fått. Jättekul!!

Fangoria sa...

Åh vilka roliga! Och vad mycket fint du sytt sen sist jag kikade in, varit lite frånvarande på sistonde...=)

Unknown sa...

kul att man kan locka med gamla trakterna på nå vis;)

**erika

År 2 sa...

Anonymiserad av Hello: Det var mycket uppskattat när du var på besök i hos oss. Dockorna är jättefina och du berättade och förklarade med dockornas hjälp på ett jättekul sätt. Själv har jag börjat spana efter rättvisemärkta produkter sedan du var hos oss och upptäckt att t.ex. ICA har en del. Ang. skolans bloggar så har det ingenting med vår hemsida att göra. Bloggarna startades av mig (Mellanloppans lärare) och en annan lärare på skolan efter det att vi varit föräldralediga tillsammans och då kom på att det skulle vara kul med en klassblogg. Men det är intressant hur felaktiga rykten kan spridas. Hemsidan ska dock göras om snart och det finns flera som kan sköta den tack och lov! (Tänkte bara inflika det eftersom jag läste detta och ville rätta till det felaktiga ryktet).