tisdag 5 januari 2010

Tillklippningsbord

Den första av mina önskningar för 2010 är nu uppfylld. Igår byggde jag mig ett tillklippningsbord!

Jag har använt bordsskiva Vika Grevsta och ben Vika Byske från IKEA. När jag strosade runt bland IKEAs bordsskivor var det den här jag föll för direkt; vit, hård (så inte nålarna "fastnar") och med en träkant. Jag tyckte det skulle passa bra i rummet och bra tillsammans med syhörnan jag snickrat tidigare. Och så hade jag sån tur att just den här skivan var melamin på spånskiva, så den gick att såga av.
Dessutom har jag använt gångjärn, bult med gummiplugg (vi har väldigt porösa betongväggar, har vi upptäckt den hårda vägen...), kajuthake och en liten restbit från köksbänksskivan jag använde när jag byggde syhörnan:

Konstruktionen är densamma som till bordsskivan till symaskinerna. En 10 cm bärlist som är fastsatt på väggen med bultarna med gummiplugg. Tre st, för säkerhets skull.

Det enda ben jag lyckades hitta med tillräcklig längd var inte infällbart, så jag har satt fast benet på en träbit där gångjärnet sen sitter. Och det är alltså här jag har använt den överblivna resten från det tidigare bygget.

Här syns skivan uppfälld mot väggen. Dessbättre är bildkvalitén så dålig att det inte syns att jag behöver träna mer på att såga rakt... Mina svågrar får inte komma hit och skärskåda, för då får jag skämmas!


Jag har köpt en bordsstrykbräda på IKEA, som bara ska användas till sömnadsrelaterad strykning, vlieseline och sånt. Skönt att kunna ha det på en separat strykbräda och inte råka kladda på den vanliga. Den har fått en krok på kortänden av ben-träbiten, men den ska jag ta bort. Det blev för "vingligt". Jag tror att jag istället ska sätta en liten ögla under beninfästningen, direkt i bordsskivan. Då hamnar den bakom benet i uppfällt läge. Här är en detaljbild i alla fall:


Kajuthaken håller fast skivan i uppfällt läge:


Loppan är nöjd med att mamma har byggt en koja! Här sover hon på pallen och vår ihoppackade Kronan-sulky (världens bästa vagn! Den bästa vi har haft under de 11 år vi har använt vagn!). Notera särskilt de avslappnade benen...! :)


Och så här ser nu syrummet ut:


Och från andra hållet:

Summa summarum är jag mycket nöjd och nu ska det invigas! Det tog sammanlagt ca fyra timmar och kostade under tusenlappen.

16 kommentarer:

Vindling sa...

Snyggt! Praktiskt. Smidigt. Uppfinningsrikt. Och en massa andra saker. Önskar jag hade möjlighet att göra något liknande, men jag tror inte det skulle bli så himla bra i vardagsrummet. ;)

alvinea sa...

Mycket fiffigt! Verkar oerhört praktiskt, jag är grymt avundsjuk...

Nette/Rostis sa...

håller med vindling i varje ord, tror inte gubben skulle uppskatta en liknavarnde konstruktion i vårt dagsrum.... grön av avund......

Kaja sa...

Snyggt! Jag kommer att utvisas ner i källaren så småningom och då drömmer jag om en köksö för att klippa. Betonggolv och klinker blir lite för kallt att krypa omkring på.

OttoPippi sa...

Herregud så lyxigt du har det!!! Själv sitter man och syr i ett 2 kvm "stort" skafferi, klipper till på köksbordet och stryker allt på den lilla minibrädan från ikea..... Suck!!!

(ps! min ordverifiering blev "flablar", kanske vad syguden däruppe gör åt mig...:-))

jessi sa...

Det blev ett snyggt rum =)

Katrin sa...

Så lyxigt och vilken bra konstruktion! Själv skär jag till på matsalsbordet. Inte den bästa lösningen...

Anonym sa...

Bra jobbat, blev ju super bra lösning!

Hanne sa...

Oj vad jag längtar efter en egen syhörna när jag ser din. En vacker dag ska jag få min vilja igenom ... .

Jag tycker om din blogg.

Doris_Assar sa...

Wow, snyggt jobbat, och toklyxigt syrum!!

Underba sovbild! :-D

Ett Tu Tre sa...

Vilken härlig syhörna du har gjort - och alldeles själv, jag är djupt imponerad över dina byggkunskaper, det hade jag aldrig klarat på egen hand.

Loppan ser ut att ha det riktigt skönt, men hur luckades hon somna där?!

Hello sa...

Tack för kommentarerna och berömmet!

Min svärmor sa en gång att jag skulle vara bra på att tapetsera för jag är bra på att sy - det är samma sorts tänk. Jag tror hon hade rätt och jag tror det gäller detta också. Det är verkligen inte alls särskilt svårt. Jag har bara sågat, borrat och skruvat.

Och Loppan sov alltså inte på riktigt, utan hon och dockan lekte i kojan. Ursäkta om jag var otydlig.

Hanne: tack för komplimangen, välkommen åter!

jejja79 sa...

ser ju kalasbra ut. Lite lyx är det allt att ha ett eget sykrypin. Jag har ett med, lyllos oss =)

Nilla sa...

WOW TACK för att du delar med dig! Håller på och inreder ett syrum här hemma och skickade gubben till IKEA efter din beskrivning här. Det var i grevens tid för "Vika Grevsta" bordsskiva är på väg att utgå ur sortimentet.

Kika gärna in hos mig om ett tag när jag bloggat om mitt färdiga syrum.

Anonym sa...

Tjusigt värre! Det ser ju jättefint ut. Hoppas jag får inspektera på plats snart! K

KlaramedK sa...

Underbart med ett eget sykrypin!!

Önskar vi hade mer plats hemma för jag är oxå lösningsorienterad och har i mina drömmar ett eget syrum med smarta lösningar....det var länge sedan jag fick använda min borrmaskin...det kliar i fingrarna nu!