fredag 25 juni 2010

Mer spindlar till tjejerna!


Glad midsommar!

Idag dansar lilla Loppan runt midsommarstången iförd denna klänning:
Tyget är ett vävt tyg med tryckta spindelmän på från Jofotex. För att addera lite flärd är den kantad med sidenbandssnedslå. Färgen var så perfekt och så tyckte jag det blev en ganska cool brytning mot det övertuffa med spindelmannen.

Mönstret kommer från en av mammas mönsterböcker från 70-talet. Jag gillar verkligen mönsterböckerna från 70-talet. De liksom bara förutsätter att det är då sannerligen inget krångel med att sy själv och tänk så mycket pengar man kan spara. Dessutom får man det som man vill ha det.
Och trots den inställningen så är det många (de flesta?) som "krånglar" till det och har bara en storlek med per modell. Men se då är det så enkelt så då delar man bara mönstret vid linjerna och drar isär bitarna till lagom storlek. Och visst är det egentligen precis så där enkelt att sy. Problemet är bara att hos många av oss är (det enda) minnet av syslöjden i skolan att man skulle sy på ett visst sätt och gjorde man inte det var det FEL = sprätta och gör om. Så fel det var! Jag önskar att fler kunde få återgå till 70-talets lättsamma inställning. Det är ju inte så svårt egentligen, man måste bara våga prova.

Det här mönstret fanns bara i stl 2 år, tror jag, så det har jag delat och dragit isär. Dessutom var kjolen 70-talskort, så den förlängde jag lite extra. Dock drog jag nog lite för mycket, men det innebär ju bara att jag har ett fantastiskt bra mönster i stl 5 år :) Fram- och bakstyckena är identiska och knäpps med två knappar på vardera axeln. Knapparna kommer från svärmors och hennes mammas samling. Framsidan var inte så fin, men baksidan passade perfekt ihop med spidermans röda färg.

Så behövs det lite livebilder:
Rätt bra snurr :) Och snyggt med röda capritights. Det är dessa som nu slutar mitt på vaden och fortfarande är lika fina! E-slöjd rules!

Det senaste är att när mamma syr så ska det klippas små, små bitar av det som mamma kasserar. Koncentrationen är på topp och glädjen stor de gånger det faktiskt lossnar en bit :) Just av spindelmannentyget klipptes det små bitar som ska användas till att lappa byxor med när det behövs :)

5 kommentarer:

JuMel sa...

Vad söt hon är i sin spindelmannen klänning! Kul att även små söta tjejer kan gilla spindelmannen, själv har jag inte haft någon som gjort det:)Kul att läsa ditt inlägg om att det kan vara så enkelt att sy, raka motsatsen till mitt senaste inlägg där sömanden bara innebar krångel från start till mål:( Tur att det inte alltid är så! Ha en trevlig midsommar!

Strömming sa...

Måste varit coolaste tjejen vid midsommarstången idag, din Loppa! :D

Heimlaga sa...

Min 2-åring älskar också att klippa små lappar av tygbitar när jag sitter och syr. Det gäller bara att vara på sin vakt så att det inte är ur blivande plagg hon klipper centimeter stora lappar...

Fia sa...

Precis just en sådan klänning har jag funderat på att sy till T. Hon är visserligen galen i rosa men lite "mannen" är väl aldrig fel?
Såg S i dag i rosa fordon...hon så så nöjd ut...lekandes med vatten och sand....! Blev genast sugen på att sy till den fordonsklänningen som jag haft i huvudet länge...

Annars är det dags för ledighet nu.
Men då passar minsann alla på att få någon konstig sorts sjuka, till och med mannen har varit hemma med hög feber...suck. Nu går äldste på alvedon och E gnäller på "ont i pannan"...Hoppas att det är ett "killvirus"...så vi tjejer kan slippa, har inte lust med sjukor nu.

Kram på er!

Hello sa...

Fia; precis samma sjuka hade 3 av 5 i vår familj förra veckan, dessvärre... Vilket följaktligen bevisar att den tyvärr drabbar tjejer också. Hoppas ni håller er friska. Hos oss gick det i alla fall snabbt över. 1-2 dagar höll det i.