lördag 29 mars 2008

Candy-byxa

Så har då det sista färdigtillklippta plagget från här blivit ihopsytt. Jag tyckte att jag kunde kosta på mig att vara lite extra noggrann, så de här byxorna har jag faktiskt sytt två gånger om... Suck. Om sanningen ska fram så tänkte jag sy efter beskrivningen istället för efter eget huvud och då kom visst inte tänket med heller, så det slutade med att båda frambensdelarna blev ihopsydda med varandra och bakbyxdelarna med varandra. För säkerhets skull upptäckte jag det heller inte förrän jag hade sytt på kantbandet i nederkanten på båda benen och då var det ändå en hel del signaler som borde gjort mig misstänksam... Suck. Det var bara att klippa upp alla sömmar och börja om. Tur att Ottobres mönster är så stora i storlekarna, för som ni ser passar de rätt bra ändå. Och jag hade klantat mig lite när jag sydde sprundet första gången, men det fick jag ju möjlighet att rätta till nu. Så jag blev rätt nöjd till slut ändå. Och nån gång förr eller senare blir det väl trekvartslängd också... Tyget är från Åhléns, både bystyg och kantband. Nedan syns detaljen med kantband, sprund och min namnlapp också. Jag funderar på att modifiera Maya-blusen och sy den i rostyget och kanta med pricktyget att ha till. Och en byxa som heter Candy i mönstret måste väl helt enkelt sys i ett tyg med non-stop på, eller hur?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Detta tyg är sååå snyggt! det mönstret har jag också använt flera gånger om, tyvärr är Ottobre alltid stora i storleken, men det var ju tur för dig!

Hello sa...

Javisst är det!

Och jag tycker också att Ottobre alltid är stora, men den klänningen jag sydde av flodhästtyget, den är inte så stor. Jag har ju sytt stl 98 utan sömsmån och den är ju väldigt lagom trots att hon inte vuxit i 92 än, egentligen. Visst var du sugen på att sy den? Jag tyckte halsringningen faller fram lite, så skulle jag sy den igen, skulle jag rynka ytterligare lite fram i halsen och göra halskantsremsan något kortare.

Och på de här byxorna ska jag rynka ihop besnluten lite till nästa gång.

BONGI sa...

Åh, vilka härliga byxor! De blev ju jättefina trots strulet!!

Anonym sa...

Tack Hello för tipsen!
Jag väntar bara på tyget som min beställare har vunnit på Tradera, sedan skall jag sy klänningen.
Tyvärr har min blogg varit slö de senaste två dagarna. Skärpning Spray!

Gulligan sa...

Jättefina byxor trots strulet!!!

Anonym sa...

Oj, vilken otur i arbetet. Men slutresultatet blev väldigt fint. Håller med om att tyget är fint, man skulle kanske åka in till Åhléns nån gång där verkar finnas en hel del fint.