tisdag 25 mars 2008

Flodhästar att bli glad av!

Den här klänningen tarvar nog en live-bild för att göras rättvisa, tror jag. Den är i alla fall jättesöt, tycker jag. Tyget är IKEA:s flodhästtyg och mönstret är Rose-klänningen från Ottobre 1/2008. Minsta storleken på mönstret är 98 och även om Loppan är lång för sin ålder, så drar hon ändå inte mer än 92. Ffa inte Ottobres mönster. Jag gjorde som så, att jag klippte ut klänningen i strl 98 men utan sömsmåner. Nu sover hon, så jag har inte kunnat prova den, men den ser ganska lagom ut. Det är ju en sommarklänning....

Jag äääääälskar osynliga blixtlås! Se bara så snyggt det blir. Det är verkligen bara kläppen som syns! Klänningen har för övrigt redan fått godkänt av storasystrarna, som såg den igår kväll utan blixtlås. De tyckte att Loppan kunde ha den på deras skolavslutning! Och Maya-blusen har äntligen fått knapp och knapphål. Visst fick jag tag på söta knappar? Med orange knappar och rosa kantband kommer ingen av färgerna att dominera. Och om någon undrar varför fållsömmen ser lite klumpig ut, så är det för att jag har använt en av maskinens dekorsömmar för att sy upp fållen. Det är som små xxxxx och blev riktigt snyggt, faktiskt, även om det inte syns supertydligt på den här bilden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst blir det snyggt med osynliga blixtlås, men har du nån bra teknik för att få dit dem? Att sy de långa sidorna går ju bra, men jag har än så länge inte klurat ut nåt bra sätt att få till änden/slutet/vad man nu kallar det där långsidorna går ihop.

Hello sa...

Klipp ett jack i sömsmånen i princip ända in till där sömmen ska vara, så brukar det gå bra. Här gjorde jag inte det, men tycker att det blev ok ändå. Jag sydde alltså i blixtlåset först och sydde resten av mitt-bak-sömmen sen.

Emma sa...

Hej brukar kolla in hos dig ibland.
Va gulligt de blommiga tyget va å sen med de små knapparna med olika färg blev ju pricken över I.
Ha de
Emma