tisdag 4 mars 2008

Ny angreppsvinkel

Testar en ny angreppsvinkel. I helgen (när jag inte var på syfestival :) ) ägnade jag mig åt att:
  1. Rita av alla mönster jag vill sy omgående från Ottobre nr 1/2008.
  2. Klippa ut resp plagg i det tyg det ska sys i.
  3. Sen är det "bara" att sy...
Det som blänker på de blåa Suzette-byxorna är byggplasten jag ritar ut mönstret på. Läste det tipset någonstans (sysidan??) och önskade mig några meter av min käre far i julklapp. Det är helt suveränt när man ska rita av mönster i typ Ottobre, Allt om handarbete, etc, när det är 118 linjer på varandra! Däremot tycker jag det är lite svårt att använda när jag utgår från ett basmönster och sen konstruerar egna detaljer och linjer - det blir lite halt och då föredrar jag mönsterpapper. Jag hade inget tyg till Desert-byxan som föll den tilltänkta ägarinnan i smaken, så det är redan ihopviket och instoppat i plastfickan och sitter nu i pärmen. Igår hann jag också sy Suzette-byxan nästan färdig, men skärpet som skulle vändsys är så rackarns smalt, så det är än så länge bara vänt till 3/4 :( Men resten är klart och kanske fixar jag skärpet ikväll, så kommer det snart en ny rapport!

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Smart med byggplast, det skall jag ta efter. Är ju själv i byggbranchen och har en hel rulle som bara står och drar i ett hörn. Tack för tipset!

Vindling sa...

Har just hittat till din blogg och finner den mycket inspirerande. Hoppas det är ok att jag länkar från min blogg?

Hello sa...

mimmi: Väl bekomme ;) Alltid lär man sig nåt nytt!

lumlum: välkommen hit! Så snart jag inte jobbar 60-timmarsveckor (pust!) ska jag ta mig in på din blogg också!

Jes sa...

Vilket bra tips ska försöka härma dig:) det går ju så mycket fortare att börja sy om det redan är utklipt och klart.