söndag 3 januari 2010

Gott nytt år!

Inte snabbast i världen med att komma med en gott-nytt-år-hälsning, men den är innerligt menad! Jag har aldrig en sekund ångrat att jag började syblogga och det är er förtjänst, kära läsare. Alla kommentarer och glada tillrop gör det mödan värt, många gånger om, att blogga. Och en bieffekt som jag inte hade tänkt på innan jag började, var hur otroligt roligt det är att ha dokumenterat det jag har gjort!

Här kommer nu 2009 i lite bilder och kommentarer:

Januari
Hjärttunikorna ser dagens ljus. Det var Loppan och min systerdotter som förärades de första och de har följts av många fler.


Februari
Vi var fortfarande ganska så väldigt upptagna av att flytta in, så så mycket sytt blev det inte. Min kära mamma fyllde 60 och de önskade tygremsorna (som ska bli en minneskvilt) samlades ihop i en av mig virkad korg. Den är virkad av trikåtrasor och var väldigt snabb och rolig att göra!


Mars
Den tilltänkta syhörnan börjar ta form. 2 Billy-hyllor 60 cm inköps via Blocket och kommer på plats. Resten av bygget dröjer dock.
Jag blir kontaktad av en återförsäljare och börjar sy till henne.


April
Mycket på jobbet, så så mycket sytt blev det inte heller denna månad. En kollega får smått och innan hon gick hem fick hon denna sköna flodisbody till lilltjejan och en kasse till storasyster. Lite senare kom en beställning på en matchande flodiströja till storasystern.
Återförsäljaren drar igång sin sajt och här syns hela första leveransen från mig. Jag sålde dock bara en av de gröna kassarna och har nu fått tillbaka resten eftersom sajten la ner under hösten.


Maj
Jag syr 100 velourvetepåshjärtan till Missionskyrkans konferens. I slutet av maj plockar jag ut mycket komp och skolar dessutom in på ny förskola, så då hinns det med att bygga lite också (vilket har imponerat väldigt på några av de manliga kollegorna...). Jag flyttar alltså ut från matrummet och in i min alldeles egen byggda syhörna, som funkar fantastiskt bra. Ivar-bokhyllan full med böcker som här fortfarande syns, är nu tömd och borttagen.


Juni
Min lillasyster fyller år (i slutet av maj...) och till henne designas och sys denna härliga väska. Jag är mycket nöjd! Sedan dess har axelremmen kortats.
Alla småkusiner inklusive Loppan, samt Ottopippis barn, kan ikläda sig tröjor med sin respektive initial på. Dessa är sydda som en omvänd applikation, dvs bokstavstyget ligger bakom och sen har jag klippt hål i själva tröjtyget. Mycket nöjd med den konstruktionen också!


Juli
Vi har semester. Tre husvagnströjor blir sydda och i övrigt står maskinerna still eftersom vi ägnar semestern åt att röja i garage och förråd och packa upp det sista efter flytten. Jag njuter fortfarande av att det är gjort!


Augusti
Maskinparken utökas med denna skönhet. Babylock Evolve. Den syr så bra, så bra och vi blir bara bättre och bättre vänner!
Loppan blir glad ägarinna till en turkos molntröja. Hon gillar den verkligen!


September
En beställning som gjorde mig mycket, mycket glad levererades till min systers lilla son. Jag kunde inte välja någon bild så jag länkar till de två inläggen här och här.
Lika glad blev jag över att få sy en välkommen-till-världen-present till min systers barns nya kusin i England. Och jag blev så nöjd, så nöjd med resultatet. Och jag har hört att mottagarna blev det också.
Loppan fyllde tre år och ståtar här i födelsedagsklänningen.


Oktober
Jag fick äran att sy dagisfotograferingskläderna till Karinas barn i Hasselfors. Tyvärr togs inga syskonbilder i år, tydligen, så den snygga matchningen gick förlorad, men barnen och bilderna var fina ändå.
Till Loppan syddes tandtröjan. Den är one of a kind bland mammas alster om man frågar Loppan!


November
November tillägnas systersonen. Först ut en solskjorta till hans solsemester på Teneriffa. Och sedan Loppans finkläder vid välkomstfesten vi hade för honom i början av november. Detta hade hon på sig senast idag och jag är verkligen sanslöst tillfreds över detta set! Det klär henne dessutom ypperligt. Om jag får säga det själv...


December
Jag fick en del julklappsbeställningar vilket var väldigt roligt! Det jag väljer ut för december är dock för egna behov. Först en tröja med inbyggd kjol till mellanloppan. Denna används också flitigt. Och så förra årets sista inlägg (dock ej sista alster, jag har lite obloggat...) - den misslyckade tågsömnaden, som blev riktigt bra i slutändan. Men min mamma hade nog lite svårt för att se detta som en dagtunika. Det är ju pyjamas helt enkelt...!


Ja, ni. Det var 2009 i lite utvalda bilder. Jag tycker att inflyttningen i huset har tagit lång tid och jag har inte sytt så mycket, men bläddrar man igenom inläggen för 2009 så blir jag allt lite imponerad i alla fall.

För 2010 ska jag först och främst bygga färdigt min syhörna med ett tillklippningsbord och sen har jag massor med idéer, men ganska högt upp på listan står att lära mig mönsterkonstruktion av barnkläder, så jag kan sälja med gott samvete, och sen börjar det bli min tur nu... Mer kläder till mig själv alltså. Det var så längesen jag sydde nåt till mig nu, så nu är det dags!

Väl mött 2010 alltså! Jag hoppas ni fortsätter läsa och kommentera!

10 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Vilken fin summering av ditt syår 2009! Massor av härliga plagg! Gott nytt år!

JuMel sa...

Jösses, vad du har varit flitig och summerat hela syåret! Jätte kul att läsa och se allt fint du gjort. Blir nog mest avis på syhörnan eftersom jag inte har någon bra sådan själv:)Ska bli kul att följa med och se vad du kommer att sy under 2010! Gott Nytt År!

Nette/Rostis sa...

jätteroligt att se vad du skapat, jättefina kläder!!

Doris_Assar sa...

Kul återblick!!! Det borde man göra (nästa år kanske ;-) )

God fortsättning!

Vindling sa...

Vilken jättekul summering! Passar på att önska dig en god fortsättning på det nya året.

gosi sa...

Mycket fint har det blivit under året, jättekul att se! God fortsättning!

OttoPippi sa...

Vad kul att få ditt sömnadsår summerat!! :-)

Du skall veta att OttoPippibarnen älskar sina tröjor och att de använts flitigt!

God fortsättning vännen!!

jessi sa...

Alla kläder är riktigt fina =)

Men tror nog att jag en då gillar systersonens hello kläder bäst =).
(flera beställningar kommer in senare)

Någon bild kommer när han kan ha sista tröja som beställdes=).

Du syr fina kläder=)

Kram Jessi

Ett Tu Tre sa...

Mycket trevlig årssummering - vad många olika sker du har gjort!
Och fortsatt god fortsättning på det nya året!

jejja79 sa...

mycket trevlig läsning =)