måndag 21 februari 2011

Födelsedagsugglor

En försenad födelsedagspresent har skickats iväg till min systerdotter som fyllde 6 år härförleden.

Tilda trikåklänning i stl 122 med gröna muddkanter, fållad ärm och gröna sömmar. Mönstret från Ottobre 6/07. Ugglor från Znok.
Byxorna är Meedoms tights i motsvarande storlek, men jag har ställt ut dem nedtill. Först tyckte jag de såg så korta ut. Sen fick jag för mig att de skulle bli alldeles för långa. Lösningen blev att jag sydde ett knapphål på insidan av den dubbelvikta ugglefållen och skickade med en bit resår. Är de för långa är det alltså bara att sprätta upp knapphålet och trä i en lagom lång bit resår!
När jag började klippa av uggletyget upptäckte jag att det fanns en instickad smutsrand i tyget, ca 40 cm från kanten. Jag velade lite fram och tillbaka hur jag skulle göra, men sen ringde jag faktiskt Jenny. Jag köpte bara 1,5 m och kände att om 40 cm ska “försvinna” blir det lite väl dyrt. Då skickade hon helt sonika en helt ny 1,5 metersbit! Snacka om service! Tack Jenny!

Inga kommentarer: