onsdag 2 februari 2011

Tunikor

Nu äntligen har jag kommit till att blogga igen! På tiden, kan man säga.

Jag börjar min comeback med att följdinlägget från det förra. Så här ser tunikan ut i lite bättre ljus och med bättre kamera!

Mönstret är samma tunikamönster från Svenska mönster som jag använde till min systers fordonströja. Det är uppbyggt av olika delar som går att kombinera lite som man vill. Här har jag en slät, längre livdel och puffiga ärmar med kantband. De syns ju lite dåligt på den här bilden, men syns bättre på livebilden i det tidigare inlägget.

Innan jag vågade på att sy i det dyra, fina tyget från Vamlingbolaget, sydde jag mig en toille i en trikåstuv från Ohlssons:

Här har jag använt samma puffiga ärm, men livdelen har dels ett ok med rynkad nederdel och är också kortare. Den här trivs jag jättebra med, men jag har tagit av ok-delen lite till när jag ska använda den nästa gång. För det blir definitivt en nästa gång. Eftersom jag sydde stl 40 till min syster, kunde jag prova den och känna efter hur jag ville ha det. Resultatet är 40 över bysten och 42 över axlarna och det sitter numera som en smäck. Nästa variant blir nog att rita långa ärmar. Som man kan se på fordonströjan till syrran finns det också släta korta ärmar och det är i så fall de som kommer ritas om till långa.

4 kommentarer:

Malin Maria sa...

åh, vad fina! och vilka härliga tyger, speciellt det svarta - älskar blommorna!

KlaramedK sa...

SÅÅÅÅ snyggt!! ...den där modellen måste jag nog införskaffa, har aldrig använt svnska mönster men den sitter ju som en smäck!!

JuMel sa...

Verkligen snygga bägge två! Gillar modellen så det kanske blir mönster shoppning nu:))

Mimmi sa...

Tack för din kommentar beträffande min tunika. Skall testa att rita mönstret såsom du beskriver. Håller dessutom med om att man kan kort överdelen lite när man gör modell A så sömmen kommer lite högre upp. På dina tunikor så ser det ju inte ut som du har så mycket tyg i ärmhålan. Kanske har dt att göra med dina justeringar av mönster, men även på att velour är tjockare och "känns mer". Nu skall jag testa modell B i viscosjersey så får vi se om det blir någon skillnad.

P.S Nästa projekt blir dock att göra en tröja med sprund och jag skall använda mig av din förträffliga tut på detta. :-)