lördag 19 februari 2011

Våga vägra plast

En kollega har för tillfället lite för mycket att göra. För att organisera sig får varje projekt en plastkasse med alla tillhörande papper och mappar i. När vi hade personaldag för ett tag sedan hade hon dessutom lyckats få tag på en sån där OTROLIGT prasslig påse till det som behövdes den dagen. Då föddes idén till en presentkasse som hon sen fick på Alla hjärtans dag.

Tunn denim, som tyvärr inte håller för så mycket, så den är fodrad med lila lakansväv. Applikationen är dels en broderad lapp med texten “Våga vägra plast” på en lakansbit och med ett satängband som jag sydde på ett vitt satängband på. Bandet sydde jag fast med en raksöm i vardera ytterkanten och med lös “flärp” nedtill. Texten har jag broderat med bokstäverna på min vanliga symaskin och jag kände, faktiskt för första gången, att man nog kan ha användning för en broderimaskin i alla fall ;)

På baksidan applicerade jag en blommig bit från ett lakan. Kanten fållades med dekorsömmen med hjärtan och en förstärkt raksöm under.

Applikationen på baksidan, texten och bården i överkanten syddes alla med en melerad broderitråd jag beställde billigt från Bibbis i höstas. Den är jättefin och passar ju utmärkt till sånt här.

Bärhandtagen är såpass långa så att man både kan bära kassen i handen och över axeln och är sydda av samma satängband som applikationen. Jag vet inte hur pass det håller som bärhandtag, men jag får väl sy på nya när de går sönder.

Och kollegan vet att det var prasselpåsen som inspirerade mig :)

Jag vet inte hur mycket det syns i det färdiga resultatet, men jag har varit väldigt inspirerad av Odd Molly när jag sydde och tänkte. Det passar perfekt till just den här kollegan!

2 kommentarer:

KlaramedK sa...

det var verkligen en läcker "kass" ;=)

den där prassliga varianten kan verkligen göra en tokig!

alvinea sa...

Tygkassar kan man inte få för många av! Jag tänkte knåpa ihop några av gamla trasiga jeans, de lyckas ju alltid ligga och skräpa i en evighet innan man tar tag i dem... Och jag har så svårt för att bara kasta bort jeans!