tisdag 15 september 2009

Födelsedagsbyxor

I helgen uppvaktade vi två bröder som fyllt två resp fyra år. Jag svängde snabbt ihop varsitt par mjukisar: De stora är strl 104, form 2 Meedom&Meedom. Nu inser jag ju att deras 4 år är lika med oss vanliga människors 5 år = 110, men det gick lite för fort i lördags, tror jag, så de är märkta 104 och gaaaaalet stora! På de större storlekarna gör jag inte dubbelvikt midjemudd eftersom jag upplever att mudden inte orkar hålla byxorna uppe, när de blir lite längre. Så här sydde jag fast resåren mot avigan, vek över och sydde fast med täcksömmen, avigan utåt. De mindre är mitt väl utprovade muddbyxemönster i 92 (avritat av favvobyxor), med dubbelvikt mudd i midjan. Båda byxorna har mudd i bensluten också. Tyget är velour i härlig randning köpt hos MG-tyger på symässan förra hösten. Muddarna kommer från Ohlssons.

3 kommentarer:

jessi sa...

Det var fina byxor =), såg sköna ut också. Killarna borde blivit riktigt nöjd med presenterna

Gulligan sa...

fint!!! jag har svårt med att få till bra byxmönster, har tänkt testa meedoms ska tänka på storleken då!!!

alvinea sa...

Tycker också att mudd blir lite för klent i större storlekar. Jag brukar använda Stoff&Stils lite bredare resår, den är rätt mjuk och skön.