lördag 6 mars 2010

Tights

Dagen när de här bilderna togs var Loppan nysydd från topp till tå, faktiskt, men här handlar det då om tightsen istället. Dessa är sydda för att matcha Kajas fantastiska tunika (som ännu inte har landat i byrån, utan används om och om igen), men funkar ju naturligtvis till annat också ;) Stjärnor tex.
Även här är det eget mönster utifrån grundmönstret i mönsterkonstruktionspärmen jag skrev om här. Generellt verkar grundmönstrena vara ganska långa i ärmar och ben. För att bli en perfekt 104 kan jag korta dem lite, men för mitt nästa syfte är detta precis vad som behövs! (Snygg cliffhanger, va´?) De är dock lite väl vida i "överdelen" (vad heter det? Runt höfterna och magen, menar jag.), så där ska jag klura lite på hur det ska förändras.

Jag har sytt ihop dem flatlock för att få en rosa söm på insidan och grensömmen. Det gick mindre bra, men funkar. Tyget är mjukatygers singeljersey med lycra och den var för stretchig, så det var svårt att dra ut flatlocksömmen tillräckligt. Men jag tror det blir bättre när de är tvättade. Nu är de lite bubbliga i sömmarna ;) Fållade med avigsidan av täcksömmen med ceriserosa tråd. Blev fräscht och tjejigt tycker jag.

Här kommer en fortsättning på min utvärdering av mönsterkonstruktionspärmen:
Jag saknar lite beskrivningar för hur man ändrar mönstrena. Exempel; på tröjan tycker jag ärmen var lite för "vågig" i ovankanten, dvs ärmkullen var för hög för min smak. Om jag då gör den lägre (vilket jag gjorde nedan), vilka konsekvenser får då det på resten av ärmlinjen? Hur ska jag förändra för att den ändå ska passa i ärmhålet?
Eller som nu till tightsen; vilka mått ska jag minska för att få dem smalare i överdelen? Jag kommer allt lyckas klura ut det, men det hade underlättat med lite tankehjälp från den som kan det :)

2 kommentarer:

ett tu tre sa...

Jättesnygga både tajtsen och tröjan och bägge tillsammans.

Y sa...

så fin hon är tjejen!
jag tror på din lakansteori. Det förklarar at lakanen var i så fint skick. Om man nu kan använda ordet "fint" i detta sammanhang