lördag 2 februari 2008

På tal om 60-tal...

... så sydde jag en barnklänning av ett annat av svärmors mönster, som Loppan hade i julas: Modellen syns lite bättre på bilden nedan. Flickan som mönstret köptes till är född -66 och mönstret är stl 3 år, så jag skulle tippa att det ursprungligen syddes sommaren -69. På mönstret är det en väldigt söt liten rosa skapelse med broderade prickar och uddig kant, men jag tyckte det här blev väldigt fint också. Glencheck-rutigt från mg-tyger med lite pastelliga ränder. Längden tog jag som den var och så klippte jag bort sömsmånerna, så blev det rätt lagom i storleken. Problemet var bara att jag redan hade klippt till delar till ytterligare en klänning som skulle till min systerdotter som är tre år. Inte tänkte jag på hur kort modet var på slutet av 60-talet... Eftersom längden kändes rätt lagom till den här knappt 1½-åriga tjejen, så insåg jag raskt att jag var tvungen att sy ett par byxor till systerdottern också, så att klänningen kunde förvandlas till en tunika (det är de som syns till vänster nedan):

Tyvärr har jag ingen bra bild som visar de otroligt söta stråvecken som strålar ut från halsringningen :(

Brorsonen fick ju också få en uppsättning, det är den som syns till höger. Tröjan är sydd av samma velour som systerdotterns byxor (fläcken kommer från kameran) och vad passar väl bättre än en prinskrona till en liten prins? Byxorna blev tyvärr otroligt tokstora!!! Det är Meedoms&Meedoms mönster form 2 och jag har dubbelkollat att jag ritat av rätt storlek och så, men trots att jag tog in dem i sidan och sänkte midjan jättemycket blev de ändå alldeles för stora. Endera får han ha hjälp av sin farmor eller mormor med att sy om dem, eller så får han väl ha byxorna sen när han vuxit ur tröjan... Nederkanten av byxorna är lite speciell: på framsidan är det en kant av tyget och på baksidan en bit mudd. Jag såg det på ett par köpebyxor och ville prova. Vet inte om det blev så bra, och han har ju inte kunnat prova dem ännu heller, så vi får se vad betyget blir.

3 kommentarer:

Botilda sa...

Oj vad du har sytt mycket! Och så himla fint! Den där 1960-talsklänningen blev jag kär i. Förmodligen för att jag troligen burit liknande själv ;-) Visst blir man lite förvånad över hur korta klänningarna var även för små barn

(Hm... om du skulle kunna tänka dej att låna ut mönstret vet jag en sybloggare som gärna vill använda det;-))

Botilda sa...

Stort tack för mönstret! Det är verkligen jättefint.

Unknown sa...

Hej där!
Jag Älskar verkligen klänningen från 60-talet. Har letat bland alla vintage-mönster jag funnit på nätet utan lycka. Kan du tänka dig att hjälpa mig där?

Emma
emma.arvidson@gmail.com