måndag 18 februari 2008

Gåva från en vän

För en tid sedan besökte vi gamla vänner och då kom vi att prata om hur mycket jag har kommit igång att sy. "Kan inte du gå igenom mitt tygförråd då, och göra nåt av det som du gillar?" frågade vännen. Inte svarar man nej till en sådan inbjudan! Sagt och gjort. En kasse tyg blev det med hem. Guldklimpen i samlingen var tyget med gubbarna nedan. Hon är arbetsterapeut och tryckte tyget under sin utbildning. Det var tilllklippt till ett vanligt köksförkläde, så det var inga mängder tyg, men två små klänningar/tunikor blev det i alla fall: Den större är till Lilla Loppan och jag tog på henne den (alldeles rykande nysydd) när vi skulle till den gemensamma vän som skulle få den lilla till sin L, 5 mån. Innan jag hunnit lämna över presenten utbrast vännen K "Men, det är ju M-gubbar! Såna ritade hon hela gymnasiet." Jag blev glad, för då var min tanke att hon också skulle få en klänning rätt. Och hon blev glad för att hon också fick en sån fin och unik klänning. TACK M för det underbara fina tyget! Som ni ser räckte dock inte tyget riktigt, så på den mindre klänningen sydde jag på en kjoldel i blått linnetyg. Fållen sydde jag upp med en dekorationssöm på symaskinen. Det blev jättefint, men det tog sin tid. Det blev ju, i princip, som att sy upp fållen med tät sicksack :) Detaljbild på fållen: Och så här fin blev den på: Mönstret till den mindre klänningen är samma som här. Och den större tunikan är samma som här, men jag tog av ca 7 cm på längden.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka söta små klänningar!
Vad kul att få ett handtryckt tyg och göra vad man vill med!

Lollisossa sa...

Jättefina klänningar, häftigt tyg.

Gulligan sa...

vilka söta..tyget är jättefint..

kilje sa...

Jättefina. Vilket tygfynd!

á Yeliqa sa...

Otroligt söta klänningar. Tyget var verkligen fint