lördag 23 februari 2008

Pillow case dresses

Efter att ha surfat runt lite på några av sybloggarna till höger, hittade jag "pillow case dresses" hos både Klockarbarn och Bongi. Tänkte då att jag måste få visa er följande solklänning som jag sydde i femman i slöjden, tror jag. Någon gång på mellanstadiet i alla fall. Den är sydd i ett otroligt romantiskt bäckeböljatyg med små rosenknoppar på och är iofs inte sydd av ett örngott och är inte ens kvadratisk, men idén är densamma. Den här är alltså halvklockad, en kvartscirkel ritades direkt på tyget, klipp ut och sy sidsömmarna upp till ärmhålen. Fålla ärmhålen och nederkanten, vik ner en kanal i överkanten både fram och bak och sy fast den. Trä igenom ett knytband på vardera stycke, så är den klar. Med det här tillvägagångsättet blir det ju betydligt mer vidd och är kanske lite lättare att anpassa storleken också. Men så går det åt mer tyg också ;) Bakgrunden på denna bild är vårt sängöverkast. Det är ett tyg IKEA hade för 15 år sedan på 260 cm bredd, så det är utan söm mitt på. Det har vi använt i alla år och jag tycker fortfarande att det är lika snyggt.

2 kommentarer:

Tea-Louice sa...

Hej, jag har en tävling! Kolla in min blogg vet ja!

Tea-Louice sa...

Grattis! Du vann tävlingen. Skicka adressuppgifter till lillahund@gmail.com så kommer det en lillahund-body på posten!