lördag 23 februari 2008

Yr!

Det här tyget blir man nästan yr i huvudet av att se på! Men det passar fint till en tunika. Tyget har jag hittat i stuvlådan hos Ohlssons. Tyvärr var visst mönstret så dominant att det knappt syns att det faktiskt är omlott upptill... Grundmönstret är detsamma som på den rosa tunikan, men ärmarna är långa och det är inget rynk där jag sytt på nederdelen av framstycket. Tyvärr blev inte omlotten fullt så bra som jag tänkt mig. Den yttre delen "faller ner" och jag har några teorier:
  1. Tyget är så tunt, så ett kantband gör att det blir för tungt?
  2. Jag har lyckats dra omlottbitarna för långt ut mot kanterna när jag sydde fast dem mot nederdelen och därför drar det ihop sig mot mitten, vilken gör att kanten liksom blir för lång och faller ner?
  3. Kantbandet var för kort i förhållande till kanten (jag gjorde kantbandet ca 10% kortare än halskanten)?

Så kommer frågan: Vad gör jag åt det?

  1. Sy i en tryckknapp (men hon kommer garanterat glömma att knäppa den, så hänger kanten i alla fall ;) )
  2. Sy fast omlottkanten, så det blir en falsk omlott - jag tror att halshålet ändå skulle bli tillräckligt stort.
  3. Låta det vara.

Kloka kommentarer? Hjälp mig gärna lösa problemet.

2 kommentarer:

Imparo sa...

Jag skulle sy fast den, om det nu är så att tunikan går på ändå. En tryckknapp tynger ju också ner, speciellt om den inte är knäppt.

Och så beundrar jag den fina väskan med tillbehör. Smart att ha tryckknappar för nyckelbandet!

Hello sa...

Tack för beröm! Jag är själv ganska nöjd med alla små detaljer :)

Nu ska jag tvätta tunikan en gång och se hur det blir, så får vi se sen. Jag lutar nog också åt att sy fast den, faktiskt.