onsdag 20 februari 2008

Paisley

Tunikor är fantastiskt användbara plagg tycker jag! Här är en jag har sytt till min mellandotter. Hon är definitivt den mest rosa dottern jag har, så när jag hittade detta underbara jserseytyg på Ohlssons behövde jag inte tveka. Hon har dessutom gärna tunika och leggings, så det var bara att börja sy. Mönstret är en vanlig trekvartsärmad t-shirt från ett gammalt nummer av Allt om handarbete. Jag gjorde dock trumpetärm på den. Sen klippte jag av framstycket några centimeter under ärmhålet och förlängde nederdelen+bakstycket. Jag breddade också nederdelen av framstycket och breddade även lite grann på bakstycket. Bakstycket är inte avskuret. Den sitter jättefint och jag är på det stora hela nöjd, men jag kommer nog bredda framstycket ännu mer till nästa gång, så det blir lite mer rynk. Så här fin är den på: Det är lite svårt att återge tyget på bild, tycker jag. Det är alltså ljust, ljust rosa, med paisleymönster i mellanbrunt, mörkbrunt, lite vitt och, framförallt, silverglitter.

2 kommentarer:

Botilda sa...

Tunikor är bästa dagisplagget ever - tillsammans med tajts eller muddbyxor funkar det bra utomhus under overaller och inomhus utan att det glipar. Säkert även i skolåldern och när man är för stor för overall. Borde sy fler tunikor (fast jag har två tillklippta, så det är på gång).

rino sa...

ja visst är tunikor perfekt, tom min lilla kille anv det, dock inte snart-6-åringen... Och vilket fint tyg du hittat, förstår att hon älskar den!